onsdag 31 mars 2021

Onsdag 31/3 PÅSKFEST

 

Färga ägg med silkespapper, med melitta och vinäger. Här har vi färdiga ägg som ska torka så får vi se om äggen blir färgat av silkespapper. 


Innan barnen på Fjärilen går ut så kan man färga ägg med vinäger och silkespapper. Detta ska torka så får vi se på detta imorgon. Mycket färglära, språk, matematik med att räkna antal ägg, väl av silkespapper som sedan kramas ihop  till en boll. Sedan sätter pedagogen gummiband och doppar detta i vinäger. Det bli spännande att se om detta funkar. 



Gårdstomten känner påskharen och vill ge alla barnen lite påskaktiviteter ute. Samlingen börjar med trevliga påsksånger som bla tio små häxor, var bor du lilla kyckling? Och tre små hönor. Däredter får barnen ta del utav olika påskaktiviteter ute.  Barnen  kan måla ägg, man kan  skapa och göra egna påskkort i ateljén, sitta och sjunga påsksånger, och påskleken med "att sätta svansen på katten". Så kul! Alla barnen  går till ett intresseväckande aktivitet. Och hela gården bjuds på varierande lärande med hjälp av dessa aktiviteter.  
Barnen hör signalen för gårdssamlingen, barnen får gå igenom portalen och sätter sig vid stockarna. 

Barnen övar mycket kreativitet, teknik, matematik med antal då vi räknar antal klistermärken och kort som skapas, även bokstäver i sitt namn då de äldre barnen försöker skriva sina namn osv. Barnen räknar antal klistermärken som blir 4st idag så det räcker till alla. Tillsammans tar vi räkneramsan "1,2,3, 4 alla byxor är ro dyra den som inga byxor har............".

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form........ 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla;
ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften, 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla;
intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,  och även sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet. (Lpfö 18:14).

Barnen utmanas mera med fingermotorik då man kan göra påskkort i olika modeller. Småkort i färgerna orange,  gula eller med målarbilder som viks på mitten. Mycket färg med tusch och klistermärken. 
Barnen utmanas med att måla ägg med krita och andra glada färgpennor. 

Titta, jag har många påskharar på byxorna. Så många. Där och där, flickan pekar så. 
Barnen visar glatt upp sina påsk kläder. Förkläden, fin skjorta med hängselbyxor  och mycket färger i påskens härliga kulörer. 
Någon hämtar vagnen med mycket mat till  påsklunchen. Idag blir det svårare med vagnen så vi hjälps åt med att köra och öppna dörrarna. 

Barnen ser och känner igen köttbullar, prinskorvar och ägg. Sill ville ingen smaka på. Mer köttbullar eller bullar som någon säger. 
Barnen har haft  fin påsk dukning  vid påsk lunchen. Med fina påskservetter som kan bli fina dukar mitt på bordet eller under tallriken som någon valde. Så fint. 

Titta korv, jag vill ha korv. Mmm jättegott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar