VI VILL PÅMINNA OM SEMESTERLAPPEN SOM MÅSTE INLÄMNAS PÅ
ONSDAG 17 MARS!!!
Fruktstund för de äldsta barnen vid hallen. Barnen tar och övar olika saker med hjälp av projektboken. Vem är det som är ute och går med sin ryggsäck? MEMMO, ropar flera barn. Vad är han ute och letar efter, färger. Javisst! Kan vi ses några färger i hallen? Drakarna är rosa, någon är vit, en är brun osv. Solen är inte gul i boken idag, den är röd på en sida i boken och strålar så. Knappen där man tänder är lite röd osv. Många färger hittar barnen i hallen.
Barnen hittar två rosa drakar och pekar så.
De yngsta barnen leker leken "vem är under filten?"
Språklådan med gröna saker undersöks i en liten grupp. Barnen hittar olika saker som remsor av plast, siffror, bokstäver och klossar mm.
Barnen vill inte gå ut så vi tar ett snabbt beslut att vi kan läsa böcker inne i vårt bibliotek. Barnen får sk "tittläsa" i flera böcker. Några sitter i smågrupper och läser.
Grodan böcker är mycket intressant då den läses av några.
Mot slutet tar vi en språkpåse med olika föremål. Det är tre korgar. Barnen övar på att det är fordon dvs båtar, bilar, lastbilar och flygplan. Dessa läggs i en korg. Det hittas olika djur och frukter som läggs i varsin korg.
Barnen övar matematik i grupp, antal, sortera, se vilka som det är mest av och minst av. Osv.
Tillsammans lägger vi de olika föremålen i rader så att det blir lättare att se detta visuellt. Många frukter som några barn säger.
Barngruppen delas och några får öva med att skapa ljud inne i musikrummet. Skapa starka, svaga ljud, att börja spela och sluta att spela. Några sjunger några sånger som blinka lilla stjärna osv.
Barnen använder och arbetar med nallarna med geometriska underlägg, som kan bli bon för nallarna. Barnen övar geometri, antal, hel cirkel halv cirkel, liten nalle mellan nallen och den stora nallen osv.
Titta jag har byggt en bondgård till djuren. De får inte smita i väg.
Ny veckans hjälpreda, vagnen hämtas och man får möjlighet att öva på att tala om vad man har hämtat. Det är pastagratäng med ost och spenat och grönsaker. För barn som inte äter ost blev det vegansk sojabiff och potatis.
Under lunchen idag berättar en flicka att hon har tvättat bilen med sin pappa. Tvättat bilen i stora maskinen med stora farliga borstar, de små borstarna var snälla. Det blev mycket lödder, jag var lite rädd för maskinen, berättar flickan. Våran bil är svart. Plötsligt säger alla att de har svarta bilar hemma. Någon säger att hon har varit ute och cyklat med mamma osv. Någon har varit hos farmor, min pappa körde mig dit.
Grodan böcker är mycket intressant då den läses av några.
Mot slutet tar vi en språkpåse med olika föremål. Det är tre korgar. Barnen övar på att det är fordon dvs båtar, bilar, lastbilar och flygplan. Dessa läggs i en korg. Det hittas olika djur och frukter som läggs i varsin korg.
Barnen övar matematik i grupp, antal, sortera, se vilka som det är mest av och minst av. Osv.
Tillsammans lägger vi de olika föremålen i rader så att det blir lättare att se detta visuellt. Många frukter som några barn säger.
Barngruppen delas och några får öva med att skapa ljud inne i musikrummet. Skapa starka, svaga ljud, att börja spela och sluta att spela. Några sjunger några sånger som blinka lilla stjärna osv.
Barnen använder och arbetar med nallarna med geometriska underlägg, som kan bli bon för nallarna. Barnen övar geometri, antal, hel cirkel halv cirkel, liten nalle mellan nallen och den stora nallen osv.
Titta jag har byggt en bondgård till djuren. De får inte smita i väg.
När barnen har kommit ner till avdelningen igen vill flera sortera, räkna och bygga med sk färgade plupparna. Barnen visar att de vill ha materialet i de färgade skålarna. Barnen övar på att det är färgerna grön, röd, blå, och gul.
Ny veckans hjälpreda, vagnen hämtas och man får möjlighet att öva på att tala om vad man har hämtat. Det är pastagratäng med ost och spenat och grönsaker. För barn som inte äter ost blev det vegansk sojabiff och potatis.
Under lunchen idag berättar en flicka att hon har tvättat bilen med sin pappa. Tvättat bilen i stora maskinen med stora farliga borstar, de små borstarna var snälla. Det blev mycket lödder, jag var lite rädd för maskinen, berättar flickan. Våran bil är svart. Plötsligt säger alla att de har svarta bilar hemma. Någon säger att hon har varit ute och cyklat med mamma osv. Någon har varit hos farmor, min pappa körde mig dit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar