Några barn av de äldsta barnen har varit ute och lekt på förskolegården. En grupp blev intresserade av småkryp och letade efter maskar, myror, sniglar och skalbaggar. Någon hittad en snigel. Den bär på sitt hus, säger någon. Den kan gå in i sitt skal. Någon tror att vi har hästar på gården, men det har vi inte. De yngre barnen har haft tillgång att leka själva i de olika lärmiljöerna inne.
Först bygger någon själv sedan får kompisen hjälp . Bra att man kan hjälpa varandra, så snabbt det gick.
Därefter får barnen peka och förklara var de olika symbolerna finns och träna på peka och visa siffersymbolen. Barnen visar pekar på de 8 drakarna, 4 dinosaurier, kattorna, 1 elefant osv. Vi övar på första siffran 1 och sista siffran 20 och skillnaden på 10 och 20.
Pussel med bitar från trafiken dvs bilar och skyltar mm.
Barnen tycker om frukt och grönsakslotto. Detta arbetar flera barm med dagligen, många gånger provsmakas dem.
Flera barn utmanar sig med att sy med hjälp av roliga djurmallar. Sedan går barnen en runda med de olika djuren precis som de har ett koppel på dem. Det blir då en promenad med hunden, katten och ankan mm.
Barnen har fri läsning efter lunchen. Barnen visar och berättar att det är böcker om Alfons, Pippi Långstrump, bilar, och bokstäver mm. Barnen visar upp sina kunskaper och pekar på ambulansen, polisbilen och brandbilen mm.
Stora boken om bokstäver tittar barnen i också och över och tränar på vad som börjar på A,B, C, D, och E osv. A som anka, apelsin, apa mm.
Barnen övar på bokstaven B. Bord, bil, bageri, bagare, bulle, och boll osv.
Barnen tycker om frukt och grönsakslotto. Detta arbetar flera barm med dagligen, många gånger provsmakas dem.
Havet, fiskar, is, och sköldpaddor mm byggs upp i ett tänkt is land där det är mycket kallt. Alla blir vi illustrerade med hjälp av lärplattan som visar ett landskap med is, vatten, pingviner och båtar osv.
Med hjälp av den stora bilen kan man undersöka vad som är magnetiskt. Vilket material är av magnetism och inte av magnetism. De som fastnar är magnetiskt men den gula klossen är av plast och fastnar inte. Dock kan man titta i den så allt blir gult. Så mycket upptäckter med leksaker inom teknik. Vissa saker rullar, vissa saker kan staplas och därmed byggas upp ett torn osv.
Teknik bordet med alla sakerna blir plötsligt ett frukt bord, då vi pausar leken för att njuta av lite frukt.
Jag vill också sy, påpekar en flicka. Ner i hålet och dra i snöret blir en stor utmaning.
Barnen har ätit vegetariska schnitzlar med potatis, sås och grönsaker. Mmm, barnen verka tycka om det. Vid måltiden pratar barnen mycket om vädret att det är sol, men att den försvinner bakom molnen. Solen är gul och varm. Himlen är bara lite blå. Molnen är vita osv.
Stora boken om bokstäver tittar barnen i också och över och tränar på vad som börjar på A,B, C, D, och E osv. A som anka, apelsin, apa mm.
Barnen övar på bokstaven B. Bord, bil, bageri, bagare, bulle, och boll osv.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar