Barnen kommer även på att man behöver glas. Då kan vi dricka lite . Hur många glas har vi? 5 st. Fem barn och fem glas till alla.
Fri lek med magnet fjärilen där man ska föra pinnen och få med sig kulorna.
Valfri aktivitet med fina färgade nallar på färgade underlag. Dessa underlag blir fina bon för nallarna. Det övas storlekar, antal, geometri, hitta par, minst och flest antal i respektive bon. En annan kompis ritar med greppvänlig krita, sedan kan man byta aktivitet med varandra.
Några får hjälpa till med att plantera lite färgglada vårblommor under utevistelsen.
Planteringen går fort när barnen hjälps åt. Gräva i jorden, trycka ner plantan, täcka med jord och vattna så blommorna får vätska och näring.
Barnen övar fingermotorik, koncentration, skapande, bildseende osv både med tuschpenna och lärplattan vid ateljén ute på sovlofet. Via lärplattan får barnen rita olika streck, mönster, cirklar via olika färgade bakgrund. Dock ville vi få upp vårt skapande på uppsatt mörk filt framför barnen, vi ska försöka igen med detta.
Valfri aktivitet med fina färgade nallar på färgade underlag. Dessa underlag blir fina bon för nallarna. Det övas storlekar, antal, geometri, hitta par, minst och flest antal i respektive bon. En annan kompis ritar med greppvänlig krita, sedan kan man byta aktivitet med varandra.
Några får hjälpa till med att plantera lite färgglada vårblommor under utevistelsen.
Planteringen går fort när barnen hjälps åt. Gräva i jorden, trycka ner plantan, täcka med jord och vattna så blommorna får vätska och näring.
Barnen får även rita på både stort och litet papper. Barnen hjälper varandra, några nämner någon färg som gul mm. Korkarna är roliga att ta av, men man får öva på att sätta på korken igen annars funkar inte pennorna till nästa gång.
Liggandes med stor koncentration kan man rita en god stund.
Dagens kycklingsoppa med nudlar och smörgås. Bönsoppa med nudlar för barn som inte äter kyckling.
Barnens skapande alster sätts upp ute vid sovloftet med klädnypor. Det är stora pappret som är det gemensamma alstret. Individuella alster ska också komma upp.
Barnen övar med lärplattan via en uppgift med Alfons Åberg och hans pappa. Det är äpplen som tas från träden som både Alfons och hans pappa vill äta. Hur många äpplen ser du? Hur många äpplen har de ätit? Får de lika många? Vilken färg är äpplena? osv.
Under sk uppevilan läser vi tillsammans poesiboken om " Snigeln" och boken om " Tesslas pappa vill inte"
Tesslas pappa vill inte åka till jobbet, han vill hellre åka pulka. Det är jättekul!
Tesslas pappa vill inte åka till jobbet, han vill hellre åka pulka. Det är jättekul!
En passande bok om Potträning. Det är både lilla Tulla dockan och flickan Tulla som övar med pottan. Tulla kommer även på att pottan kan vara en pall en hatt mm.
Uppevilan avslutas med en skön avslappning på mattan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar