torsdag 29 april 2021

Torsdag 29/4 Barnens delaktighet och inflytande

 

Under frukosten öppnades ögonblicksfrågan upp plötsligt. "Hur kan vi ge alla barn handlingsutrymme och delaktighet vid måltiderna?" Barnen hör plötsligt något brummande ljud. Då kommer en gräsklippare snabb förbi fönstret. Titta! Säger barnen gräsklipparen. Den klipper gräset.  Den är orange, svart, och lite  vit upptäcker barnen. Den har små och stora hjul. Kör snabbt säger en annan. Lika  snabbt som den kom försvinner den på ett kick. Ett barn säger att grävskopa är borta. Nä, det är klipparen rättar någon då. Javisst, då alla barn blir bekräftade detta en gräsklippare. Någon tycker att det då höra ett litet ljud av den och plötsligt kommer en grön gräsklippare körandes utanför. Det är en annan, säger en flicka. Den är grön och liten. Barnen sitter och väntar om gräsklippare kommer tillbaka,  men den kommer inte tillbaka. Det finns mycket gräs att klippa på andra ställen. 

Nu ska vi  äta frukt och sen ska vi plantera.
Frågan är vad vi ska plantera? Vad tror ni det är  i tallriken?
En flicka ser att det är potatis och svarar snabbt potatis!
Tillsammans kommer vi på att de  nya skotten på potatisen ser ut som hår så snabb och naturlig blev det att barnen gjorde gubbar av dem. Barnen får  rita  ögon, näsa och mun. 
Vi får se om de nya potatisarna som ska växa får  ögon, näsa och mun. 
Så dagens uppdrag blev att plantera potatisar i vår  planteringslåda. 

Barnen får först lite energi med lite frukt. Sedan vill barnen göra sina potatigubbar och potatisgummor. 

Under avsnittet "Hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande" 
Kan man läsa att barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik (Lpfö 18:9).


Barnen får därför möjlighet att handskas med en tjock tuschpenna, öva kroppsuppfattning och fingermotorik med att sätta ögon, näsa och mun på potatisarna. Öva på känslor och sätta ord på känslan glad, ledsen, arg, förvånad, eller rädd via  ansikten olika miner. . Hur kan man se detta.? Med munnen kanske, glad eller sur mun osv. 


Fina färgglada skadar använder barnen. Färgerna som vi tycker så mycket om finns överallt. Barnen upptäcker att det går lättare att gräva med spaden, sedan plattas jorden och till sist vattnar barnen. 


Barnen är aktiva med att gräva ner dessa potatisar. Barnen  gräver med spadarna eller med händerna. För ner potatisen, plattar till jorden så de får varmt och skönt i jorden. Får vi ses om det kommer upp något. 

En liten söt potatisgubbe. Som ser hela världen upp och ner men ser  lika glad ut för det. Så nu får han sova nere i jorden får  vi se om det kommer fler potatisgubbar och potatisgummor. Eller blir det potatisar? 
Dagens lunch som är rena favoriten. Köttbullar, potatis, sås och grönsaker. Mmm,  så himla gott. 
Ett av barnen tar för sig. Plötsligt är det två köttbullar på gaffeln.  Får  båda två köttbullarna plats i munnen? Jo, då två köttbullar finns  nu i munnen, vilket gap. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar