tisdag 20 april 2021

Tisdag 20/4 Utelek med projektboken, teknik och naturkunskap ute



Innan barnen går ut undersöker vi hur vår mangoplanta ser ut. Vad har hänt med den?  Det har geggamoja som någon säger. Också ändrar flickan sig nä, det är jord säger hon. Fast det kan vara geggamoja med både sand och jord. Mango, säger någon och sjunger sången mango tango..... av Dan och Gullan Bornemark. Någon tycker att mangoplantan ser ut som ett djur med ben osv. 



Detta är FRANS från sagan " Burken Berta och flaskan Frans" från materialet håll Sverige rent. Barnen får först en påminnelse om hur det ser ut hos Memmo och Mysen, finns det något skräp? Inga pet-flaskor i alla fall.  
Pet- flaskor får inte slängas i naturen. Det är farliga ämnen och det kan inte naturen ta hand om. Men man kan lämna in dem i affären, då han får träffa sina kompisar. Det heter att man pantar  flaskor så kan man få en peng tillbaka när man lämnar in flaskor. Bra för oss alla både  människan, djuren  och naturen. 

Barnen  får frukt som vanligt och får bekanta sig med Frans och höra hans berättelse. Någon ser att han har en näsa av en pasta skruv.  

När barnen är ute hittas en söndriga spade som vi kastar i papperskorgen( sorterar vid senare tillfälle). 
Under utevistelsen blåser barnen såpbubblor, övar på munmotorik på ett lustfyllt sätt. Att blåsa och få öva olika kraft med att blåsa. Blåser man svagt blir det bäst. Blåser man hårt och tar i går bubblorna sönder. 
Flicka  visar upp sina nya skor. Tänk på att våren är här så barnen behöver lättare skor, kofta, tunnare jackor och en keps för solen. Inte helt fel att ta med solkräm, det bästa är att ni vårdnadshavare smörjer era barn på morgonen, då det ska bli fint väder. 
Vid soligt läge på ett täcke kan man sitta och sk "tittläsa" en bok om Castors odling. Passande vid vårens olika aktiviteter och vår tema för veckan. Mer plantering kommer ske för varje vecka. 
Man kan  både gå runt och blåsa såpbubblor eller sitta vid gräset och blåsa såpbubblor. Flera barn vill prova att göra bubblor. 
Den första gruppen som kommer in övar några djursånger med hjälp av smådjuren. Tillsammans sjunger vi om kossan, lammet, grisen och aporna. Barnen övar läten, takk och deras sång för respektive djur. Barnen kommer på att locket uppe på burken kan bli en säng så då sjunger vi sången  5 små  apor, fast i dag blev det 2 apor hoppade i sängen. 

Innan maten hinner någon öva att lägga ett pussel. Öva bildseende, färger, teknik, matematik och språk osv. 



Fin fin middag idag lax  med sås, kokt potatis och grönsaker. Mmm, barnen åt bra. 

Kreativiteten flödar även vid måltiden(allt för att lyfta handlingsutrymme och barnens delaktighet därmed utmana språket, ögonblickforskning).
Det blev en majs bil som skänker majs. 

Barnen som inte sover har fått göra en loppa, material från håll Sverige rent. Barnen  övar fingermotorik genom att vika pappret och trycka det så det blir slätt, teknik, färglära, källsortering då vi ser  övar på materialen och var de olika materialen slängs. Bruna påsen något barnen kan, maten ska vara i den bruna påsen. 
 

Inte helt lätt med att sticka ner fingrarna och få loppan i rörelse. Säg en siffra! Så rör man loppan så många antal som angetts. Tillsammans tycker vi att loppan ser ut som en näpp. Sedan väljer man bild och lärandet  blir enkelt och mycket visuellt. 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 
förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, 
förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling, 
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, 
förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik, 
förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och 
förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
(Lpfö 18:14). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar