tisdag 6 april 2021

Tisdag 6/4 Utelek projektboken teknik naturkunskap

 DET RÅDER VATTENKOPPOR BLAND DE YNGRE BARNEN. SÅ DET ÄR VIKTIGT ATT MAN ÄR HEMMA NÄR MAN HAR VATTENBLÅSORNA OCH FEBER. BARNEN ÄR VÄLKOMNA TILL  FÖRSKOLAN NÄR BLÅSORNA HAR TORKAT OCH NÄR MAN INTE HAR NÅGON FEBER. 

Barnen fick visa, räkna och berätta utifrån projektboken. Bland annat nämner barnen fiskarna, krabborna fiskmåsarna och olika saker som finns i havet osv. Barnen har lärt sig att Mysen är grön som havet, men Memmo tycker att han ser mer turkos.

Barnen har lärt sig att turkos är än blandning av grönt och blått. 

Barnen här haft samling med fruktstund. Barnen får en återblick i projektboken genom högläsning och reflektion tillsammans. Barnen ser båtarna, säger att de finns i havet, sorterar och nämner olika färger och dess kulörer osv. 
Barnen får sedan leka och upptäcka sig fram på gården. Mm. Cykla och köra varandra. Cykla snabbt och cykla långsamt. 


Barnen leker, undersöker och utforskar sig fram vid uteköket som har flyttats. Nära husväggen kan man göra lite mat, glass, och andra kakor. Kanske öppna en restaurang eller ett café, det bjuds på mycket goda saker för en billig peng. osv. 
Sitta vid sandlådekanten med en bok  sk tittläsa i en bok, hittat en egen plats i lugn och ro. 

Barnen här ätit panerad fisk, potatis, sås och mycket grönsaker. Barnen är allt mera nyfiken på grönsaker och provsmakar på grönsaker dagligen. Mycket morötter, tycker flera barn om. Barnen övar med att äta med sked och gaffel. Något som är bra att öva hemma så att det följs upp som en helhet, så barnen inte kommer av i sitt lärande. 
Ny veckans hjälpreda där vagnen tas hand om och körs till avd. 

Barnen dukar av som vanligt utan att bli påminda om musiken från kretslopps pop. Något som barnen kan mycket väl o all disk på vagnen. Pedagogerna har också bytet bord  idag. 
Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik. Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. När fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur detta kan påverka hälsa och välbefinnande. Utbildningen ska ge varje barn möjligheter att utforska, ställa frågor och samtala om företeelser och samband i omvärlden och på så sätt utmana och stimulera deras intresse för hälsa och välbefinnande samt för hållbar utveckling (Lpfö 18:9 och 10).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar