torsdag 22 april 2021

Torsdag 22/4 Barnens delaktighet och inflytande

  


Barnens som ville fick skapas ute i ateljén under utevistelsen.  I dag fick barnen skapa fritt av återvinningsmaterial. Så helt utifrån barnens delaktighet och inflytande får man sätta på olika material på ett stort papper. 
Barnen satte på mycket tidningspapper, presentpapper, papperspåsar, plastpåsar, korkar och värmeljuskoppar mm. Barnen är bra på att klistra och det blir  mycket varierande alster, med  mycket  och lite material på. 

Barnen tar en paus i allt skapande och tar en fruktstund vid sovloftet. 
Sedan kan man skapa ännu mera. Många barn tar tag i detta skapande  och  flera från storbarns avdelningarna blir intresserad över detta. 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla 
  • förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, 
förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, 
  • förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling, 
  • förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik, 
  • förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och 
  • förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. 
(Lpfö 18:14).

När man har skapat så kan  man ta en bok vid gårdsbiblioteket. Det är om "Bu och Bä ute i naturen". Flickan visar upp att hon ser en snigel. 
Barnen sjunger några sånger innan maten. Barnen väljer själva via visuella bilder vid bildstödskartan. Men det blir även rörelsesånger och då bla "Vi går in i en affär". 
Kycklinggryta med ris har vi fått smaka på idag från en bra vikarie i köket. MMmm jättegott!
Mera ris,  ropar barnen, så gott det  var idag. Mmm så himla gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar