Barnens som ville fick skapas ute i ateljén under utevistelsen. I dag fick barnen skapa fritt av återvinningsmaterial. Så helt utifrån barnens delaktighet och inflytande får man sätta på olika material på ett stort papper.
Barnen satte på mycket tidningspapper, presentpapper, papperspåsar, plastpåsar, korkar och värmeljuskoppar mm. Barnen är bra på att klistra och det blir mycket varierande alster, med mycket och lite material på.
Barnen tar en paus i allt skapande och tar en fruktstund vid sovloftet.
Sedan kan man skapa ännu mera. Många barn tar tag i detta skapande och flera från storbarns avdelningarna blir intresserad över detta.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
- förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,
- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,
- förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och
- förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Barnen sjunger några sånger innan maten. Barnen väljer själva via visuella bilder vid bildstödskartan. Men det blir även rörelsesånger och då bla "Vi går in i en affär".
Kycklinggryta med ris har vi fått smaka på idag från en bra vikarie i köket. MMmm jättegott!Mera ris, ropar barnen, så gott det var idag. Mmm så himla gott!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar