Barnen här fått spontan fruktstund vid mattan vid ytterdörren innan fredagsamlingen, så man kan bara komma in och sätta sig på mattan så får man lite ny energi av frukt. Det blir äpplen och banan.
Barnen på Fjärilen får förslag på olika aktiviteter utomhus. Via visuellabilder kan man se att man kan till exempel cykla, leka vid kullarna, sand lek, uteköket eller vid båten mm.
Barnen övar dagligen på påklädning och vilken ordning plaggen ska tas. Ta dra fram fötter ställa sig upp också sticka i armarna för att ta på hängslen osv.
Barnen får vara med att upptäck olika kreativa figurer av frukterna. Tillsammans gör vi en sol eller en blomma. Barnen ser en gubbe med ögon, näsa och mun. Barnen övar antal storlekar och lägesbegrepp mm.
Barnen pekar på gubbens olika delar dvs ögon, näsa och mun. Hur många ögon har gubben? Hur många ögon har du? Osv.
Plötsligt hörs signalen till Fredagssamling. Barnen på Flodillern går genom den fina portalen. Nu får vi höra om vi har fått något brev av gårdstomten.
Det är ju fredag så vi hoppas på ett brev. Men först inleder samlingen med våra sånger. Hej allihop och gårdssången. Idag får vi ett uppdrag av gårdstomten det är att lära sig en ny vers på vår gårdssång.
Barnen får lära sig sången och vi gör lärandet lättare med hjälp av visuella bilder. I sången för vi fram de olika lärmiljöerna som barnen får vara med att lära sig. Upprepande gånger övar vi sången och utropar de olika lärmiljöerna dvs ATELJEN, BYGGHÖRNAN, GÅRDSBIBLIOTEKET OCH UTE KÖKET SOM ÄR VID HUSVÄGGEN.
Barnen pekar på gubbens olika delar dvs ögon, näsa och mun. Hur många ögon har gubben? Hur många ögon har du? Osv.
Plötsligt hörs signalen till Fredagssamling. Barnen på Flodillern går genom den fina portalen. Nu får vi höra om vi har fått något brev av gårdstomten.
Det är ju fredag så vi hoppas på ett brev. Men först inleder samlingen med våra sånger. Hej allihop och gårdssången. Idag får vi ett uppdrag av gårdstomten det är att lära sig en ny vers på vår gårdssång.
Barnen får lära sig sången och vi gör lärandet lättare med hjälp av visuella bilder. I sången för vi fram de olika lärmiljöerna som barnen får vara med att lära sig. Upprepande gånger övar vi sången och utropar de olika lärmiljöerna dvs ATELJEN, BYGGHÖRNAN, GÅRDSBIBLIOTEKET OCH UTE KÖKET SOM ÄR VID HUSVÄGGEN.
Mycket ikt i dag under fm. Barnen har haft bilder som har växlat i ett bildspel med rofylld musik. Via ikt får barnen följa med i olika naturmiljöer, djur, blommor, vatten och fordon osv. Ger ett lugn och mycket språkande då de påpekar vad de ser och upptäcker osv.
Barnen upptäcker skuggor med hjälp av ikt och bilderna från projektorn. Blomman kommer på min tröja. Ja, titta mina katter också säger flickan.
Ögonblicks forskning med språk då vi för upp allas handlings, talutrymme och delaktighet vid måltiderna.
Vid dagens olika måltider ger det intressanta upptäckter av barnen. Barnen pekar, säger, ser, känner på de olika sakerna som kommer upp på väggen. Barnen berättar det mycket sakligt då de ser blomma, färger, storlekar och djur.
Gårdstomtens bidrag med den nya versen på vår Gårdssång. Barnen har haft sagostund från en språkpåse innan lunchen. Det är sagan om den lilla gumman bla. Barnen övar på att illustrera sagan tillsammans. Barnen övar ord, begrepp, lägesbenämningar, antal, färger och turtagning mm.
Barnen här ätit potatis och grönsaksgratäng med grönsakerna vitkål, rivna morötter och gurka.
Efter måltiden dukar barnen av själva. Matrester i den bruna påsen och disken på vagnen.
Medan de yngsta hade sovvilan så fick de äldre lära sig mer om naturen och berättade utifrån UR- filmsnuttar om våren. Barnen ser och lär om snigeln och skillnader snäcka och snigel mm. Vitsippan att den har sovit länge under marken och kommer upp då solen ger värme och energi. Att snäckan bär på sitt hus och bor där, medan snigeln är nakna och inte har något hus. Att sniglar och snäckor är bra för naturen då de har bajs som är bra för jorden och därmed naturen osv.
Idag lämnar vi ut en lapp med glada och ledsna gula gubbar. Det är arbetet om Likabehandlingen och allas barns rätt till sin känsla om att vistas på förskolan. Detta är svårt att få fram med de yngsta men vi kan försöka att fråga och se vad de visar och uttrycker. Mycket får man gå på ansiktsuttryck och kroppsspråket. Vi är tacksam för ert samarbete.
Nu önskar vi alla en TREVLIG HELG!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar