Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, rörelse, sång......
intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften
(Lpfö 18:14).
Barnen får en tillbaka blick av projektboken. Det är ju Mommo och Mysen som letar efter färgerna överallt. Vi ser inga färger när det är natt och mörkt. En liten katt syns eller är det en varg som någon tror.Barnen ser att Mysen och MEMMO har ficklampor då de letade efter färgerna en dag. Det har ju vi också gjort. En gång släckte vi ner i hallen för att se om vi hittade några färger. Barnen såg då den vita lamklappen med orange färg i mitten, vimplarna och drakarna med olika färger. Barnen hittade två rosa drakar och någon blå osv.
Under vår samtal och återblickar från boken tar barnen lite frukt. Tillsammans fortsätter vi att upptäcka och komma ihåg vad som har hänt i boken. Mommo och Mysen åker båt. Då måste man sitta ner i båten och ha flytväst. Vilken färg har havet? Blå och grön,väl. Men när Mysen tar en mugg för att se vad det är för färg är det ingen färg den är genomskinligt.
Barnen upptäcker att solen är gul och MEMMOS ryggsäck är gul, jag också en gul ryggsäck, säger en pojke. Himlen är blå som havet nästan. Då kommer flera barn på att de har ryggsäckar. Solen är röd när den kommer upp en morgon och röd när den går ner. Jättemycket färg blir det.
Efter samlingen leker barnen vid de olika delarna på gården. Flera cyklar några varv runt gården. Några andra barn åker rutschkanan upprepande gånger. Går upp för trappan för att sedan åka neråt sittandes på gumpen.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra (Lpfö 18:14)
förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra (Lpfö 18:14)
Innan lunchen hämtar några barn två häftapparater, två påsar har vi och ett gult underlag som är en trasa som man brukar torka borden med. Vi tar fram vår låda där vi har våra bönor. De har svält upp i vatten eller som barnen säger de har blivit "tjockisar". Det luktar äckligt från baljan och bönorna får bada och tvättas i kannan. Sedan öppnas plastpåsen och barnen får försöka sätta in trasan. Med hjälp av höftapparaten sätter vi fast trasan i påsen.
Barnen får sedan lägga i några bönor i påsen. Båda sidorna om trasan så vi kan se skillnaden från båda sidorna.
Barnen tillslutet påsen med dragkedjan också tar vi tejp för att sätta upp dem på fönstret. Vad kommer hända med detta? Det kommer att smälla eller så blir det blommor, säger en flicka. Vi får se om det blir skillnad på detta som är riktad utifrån dvs mer ljus av solen. Och dem som vi ser inne från avdelningen då det inte lika mycket ljus. Fortsättning följer som barnen kan se varje dag.
Pastagratäng med sojafärs med och utan ost så att alla kan äta. Även ett grönsaksfat med varierande grönsaker. Mycket majs, tomat och gurka och sallad. Under måltiden pratar vi om vad vi har gjort under helgen. Någon har myst med sin lillasyster, andra har varit på utflykt, någon dansar med hela kroppen och kanske har han dansat eller hört på musik under helgen osv.
Påminnelse om "Vårdnadshavaremöte" nästa torsdag den 6/5 via teams kl 8-9. Ulrika och Emma kommer medverka från förskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar