Innan barnen gick ut lägger vi bönor i blöt. Vi har bönor i påse och en låda med lock. Vi ska lägga bönor i ett bad så de får bada och svälla så de blir tjocka. Ska plantera dem senare. Barnen häller upp vatten och räknar några bönor som kommer ner i vattnet. Någon provar att tugga på dem, men de är hårda och inte alls gott.
Barnen ser att det blir mer och mer bönor i burken. Detta följer vi upp så vi ser om de blir tjocka.
Läroplanen för förskolan under avsnittet "Hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande"
(Lpfö 18:9,10).
Lyfter bland annat om att barnen ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur
de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk
och social som miljömässig.
Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras
intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik.
Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges
möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska
ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för
att vara fysiskt aktiva. När fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur
detta kan påverka hälsa och välbefinnande.
Barnen får gå ner i tempo och lyssna till lugn musik från havets olika djur. Detta är både vid frukosten och efter rörelseprogrammet.
Mycket klister behövs då det skapas ett gemensamt alster av alla barnen på Flodillern. Tavlan är gjord i tredimensionell för tavlan har fått plastglas över där även material sätts fast.
Barnen här varit med och skapat "Berta" från vår saga. Burken är blå så vi sätter på blå silkespapper. Han får ögon, näsa och mun. Berta vill inte visa upp sitt ansikte, han vänder sig om.
Men så hjälper barnen honom och vi kan ta en bild på honom. Så fin han är. Barnen ville att han skulle ha en pasta näsa, för den första näsan av en stor pärla ramlade av hela tiden.
Barnen här ätit pasta, korv eller hamburgare och grönsaker. Mmm, pasta säger flera barn.
Som vanligt tar vi hand om matavfall och slänger i den bruna påsen.
Under uppevilan får barnen som inte sover skapa en egen variant på "Världens Bästa papperskorg" alltså uppdraget från Sopan. Barnen övar på att klistra, kroppsuppfattning med antal ögon, näsa och mun. teknik att klistra på varierande material. Lär sig om olika material som plast korkar, metall av värmeljus och tidningar som kan rivas dvs taktil med olika känsla för de varierande materialen. Fingermotorik att riva papper, sätta på föremål på klistrad yta osv.
Barnen här ätit pasta, korv eller hamburgare och grönsaker. Mmm, pasta säger flera barn.
Som vanligt tar vi hand om matavfall och slänger i den bruna påsen.
Under uppevilan får barnen som inte sover skapa en egen variant på "Världens Bästa papperskorg" alltså uppdraget från Sopan. Barnen övar på att klistra, kroppsuppfattning med antal ögon, näsa och mun. teknik att klistra på varierande material. Lär sig om olika material som plast korkar, metall av värmeljus och tidningar som kan rivas dvs taktil med olika känsla för de varierande materialen. Fingermotorik att riva papper, sätta på föremål på klistrad yta osv.
Här har vi vår bidrag för "världens bästa papperskorg". Han heter " Sopo". Här vill vi få in återvinningsmaterial, odling med stora vita bönorna att man kan skapa med dem också. Färger från projektboken MEMMO och MYSEN. Allas olikheter med värdegrund med olika färger men även olikheter med djur och natur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar