Fruktstund vid sovloftet med en liten skara barn idag igen.
Barnen får lära sig mera om en regnbåge som visas upp i ett uppslag ur boken. Hur många färger är det i en regnbåge? Vi räknar några remsor. Barnen säger ganska snabbt att det är papper. Javisst, vissa är av papper och vissa är i plast. Barnen känner på remsorna. Övar på färgerna på svenska, engelska och med takk. Tillsammans räknar vi dessa remsorna, som blir sju till antalet. Det är hela handen och två fingrar till.
Är alla remsorna lika långa? Nä, upptäcker barnen. Den gröna är längst och den blå är kortast. Vilken är din favorit färg? Några svarar att det är rosa. Någon säger att det lila eller Purple som någon säger på engelska. Vi får göra en regnbåge och när det blir varmare kan vi ta ut vattenslangen precis som Mysen och Memmo har.
Är alla remsorna lika långa? Nä, upptäcker barnen. Den gröna är längst och den blå är kortast. Vilken är din favorit färg? Några svarar att det är rosa. Någon säger att det lila eller Purple som någon säger på engelska. Vi får göra en regnbåge och när det blir varmare kan vi ta ut vattenslangen precis som Mysen och Memmo har.
....I utbildningen ingår undervisning. Undervisning innebär att stimulera och utmana
barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling
och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat
eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden............... (Lpfö 18.7).
Därefter får barnen leka med olika material som sandlek, blåsa såpbubblor och cykla några rundor mm.
Kan vi se några färger som reflekteras i ljuset, man kan se om man tittar noga. Lite färg som grön och blå osv.Många vill blåsa såpbubblor eller fånga några bubblor.
Vad är detta för något? En grön elefant, har jag byggt berättar fickan.
Uppdraget "veckans hjälpreda" är alltid lika omtyckt. Att köra och parera med vagnen längst korridoren är inte helt lätt. Öppna och stänga dörrarna är också givande för barnen.
Idag har barnen ätit panerad spätta, kall sås, klyftpotatisar och grönsaker. Barnen upptäcker färgen på rödbetor och att man får mycket färg på fingrarna och runt munnen.
Vid uppevilan läser- och berättar vi från litteratur från en språkpåse från biblioteket om olika fordon.
Även utmana med memory dvs hitta par med olika fordons. Det är två motorcyklar, två polisbilar, och två brandbilar. I språkpåsen finns även flygplanspussel och minifordon med olika färger på. Man kan därmed utmanas med att lägga fordonen i rätt färgad tallrik. Barnens matsedel för veckan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar