tisdag 13 april 2021

Tisdag 13/4 Utelek och projektboken teknik och naturkunskap

 

                                                

Samling i vår samlings hörna vid sovloftet. Barnen övar på namnen med hjälp av namnsången. Där bekräftas vi alla genom att säga våra namn. Det blir en synligare och lustfylld stund där vi-känslan förs fram och något att vi alla utgör en grupp dvs avd. Fjärilenen . En kompis berättar att hennes storasystern fyller år idag. 
En kompis kommer plötsligt på att han har likadan mössa som en annan kompis. Därför jämför barnen sina mössorna med dess färg, storlek och mönster osv. 
Sedan är det snabbt i väg för att flyga och springa med avd drakar. Barnen fick mycket energi av frukten och använder drakarna flitigt.

Barnens drakar får en riktig bra flyg dag idag, herr vind blåser så bra. Vi sjunger då och då vår sång "Hej vind...."


Med barnen flyger drakarna, några leker i sandlådan och bakar och smakar av kakor hörs ett tut. Barnen känner igen ljudet och flera barn springer till grinden vid soprummet. För att kontroller att soporna blir hämtade eller är det den häftiga blinkande lastbilen som blinkar med lampan medan den backar. Lastbilen öppnar sin lucka som ett stort gap och tunnorna töms. Barnen vinkar glatt Hej då! då lastbilen kör i väg.
Potatis och fiskgratäng med grönsaker. Ganska uppskattat för de flesta barn. 

Undersk  uppevilan besöker några barn biblioteket. Där blir det valfri läsning av eget val av bok. 
 
Lite sk tittläsning i lugn och ro. Sedan kan man byta bok med varandra eller ta någon annan från hyllan. 
Barnen hittar ett golvpussel som läggs tillsammans. Det blir stora flygplanspusslet. Mycket samarbete, turtagning, färger och mönster övas  då barnen tar tag i detta golvpusslet. 

 Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla 

förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i ...........,  intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa, ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera........(Lpfö 18:14).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar