måndag 2 maj 2022

Måndag 2/5 Skräpplockar veckan inleds

 

Skräpplockar veckan inleds med en samling med fruktstund. Barnens närvaro och gruppen där alla är inkluderade framförs med hjälp av "Hej Alla sången". Barnen vinkar och ser varandra då deras namn  nämnas i sången. 

Hållbar utveckling och Grön flagg tema går som en helhet under hela veckan  lite mera än vanligt. Barnen får berätta-samtala utifrån en laminerad visuell bild, därmed utmanas i språket vad de ser, hur man gör på bilder och varför. Det är aktiviteter som barnen känner igen. Då de nämner att man kan åka rutschkana. Gunga och spela boll osv. Det är aktiviteter som barnen kan göra på förskolegården som de har upplevt och känner till. Ser man något annat på bilden? Finns det något skräp? Det är sand, hus och en flaska. Det är ju inte så bra. Det ska  man inte  kasta i naturen, eller hur. 

Sedan får barnen arbeta med tidningspapper som man kan lägga i olika behållare. Hur bra är egentligen tidningspapper? Hur blir den om man lägger den i vatten, sand eller i jorden? 
Barnen får hjälpa till med att ta upp, ösa och platta till med spaden då de lägger upp sand och jord i varsin behållare. 
I denna behållaren har vi sanden. Barnen plattar sanden och gömmer tidningen i sanden. 


Barnen leker och bakar ihop olika sandkakor och olika motiv. Även rörelse och motorik med de stora kuddarna. 

Innan maten övar barnen   naturkunskap med hjälp av olika visuella bilder. Det blir som ett lotto då bilderna klipps ut efterhand. Barnen hittar likadana bilder och därmed blir det ett par. När bilderna är utklippta så blir det ett memory som barnen kan sitta och öva vad det är? Matematik med att hitta par, teknik ta upp och hitta samband, naturkunskap då det är bild på mossa och smådjur osv.  
Barnen har ätit vegetarisk sojafärs och coscos och grönsaker. 
Här har vi de olika behållarna där barnen har grävt ner tidning i sand, jord och i vatten. Kan man följa under hela veckan. Vad som händer med tidningen? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar