Idag är det onsdag och då brukar vi ta fram bandspelaren och dansa och ha rörelse i musikrummet. Bildstöd är ett visuellt material då alla barn får en förtydligande om vad som sker på de olika dagarna och dagarnas olika rutiner.
Så bandspelare bilden sätts upp. Då vet alla att efter frukost går man in i musikrummet för att ha rörelse med cd. Under morgonen får barnen ofta ta egna val av aktiviteter och då även att skapa inne i ateljén. Skapa i lugn och ro och att ha all material för sig själv är mycket skönt och ger en bra start på dagen.
Vid frukostbordet talar och visar en kompis upp att han har en vit tröja.
Vid rörelseprogrammet idag blir det att röra sig till vitt papper och vitt hushållspapper. Barnen blir mycket förtjusta över förslaget och papperna är med i de olika rörelserna. Projekten är också påslagen och barnen upptäcker sina skuggor och rörelser.
Barnen står på ett eller på två papper, hittar balansen med att stå på ett ben eller ha papper på huvudet eller andra kroppsdelar.
Låtarna "knattegå och springstund" blir det också och då blir det en bana av pappret längs med kanten av mattan. .
Skön avslappning för alla med pappret på kroppen och Kalle följer troget med och ligger alldeles stilla och slappnar av i kroppen.
Barnen övar vidare med motorik med en hinderbana med hjälp av konor och omgivning kullar och asfaltsgång. Barnen börjar med den gröna konen och att man kan går slalom, uppför kullen och ner vid gången längst plattorna.
Barnen övar att sätta ut konorna och motorik med att ta sig genom hinderbanan. Mycket motorisk träning med att ta sig genom hinder via slalom, upp för och ner för kullarna. Upprepande gånger övar barnen på motorik, rörelse, balans, perception, koordination, styrka, ta en instruktion och balans.
Innan barnen får se Kalles alla hembesök blir den en mini sångstund med hjälp av sångtärningen. Det blir "blinka lilla stjärna, lilla snigel och imse vimse spindel".
Barnen får se, upptäcka, återberätta om var Kalle har varit med om i sina hembesök hos barnen. Barnen sätter ord på vad och hur Kalle gör vi de olika hembesöken. Kalle har sovit, ätit, varit på toa, bytt blöja, cyklat, suttit i någons vagn eller legat i en säng. Hoppas i soffan, bakat, läst tidning, ritat, lagat mat och säkert busat också.
Barnen har ätit köttbullar, potatis,, sås och grönsaker. Mycket matematik då flera barn är noga med att räkna hur många köttbullar varje kompis får. Mot slutet av måltiden ligger det 5 stycken köttbullar kvar. Då blir det ju en var till varje kompis kommer några på. Och tillsammans blir det en matematisk praktisk övning då antal köttbullar delas lika. Precis, det blev lika antal för alla barnen en var alltså.
Vid frukostbordet talar och visar en kompis upp att han har en vit tröja.
Vid rörelseprogrammet idag blir det att röra sig till vitt papper och vitt hushållspapper. Barnen blir mycket förtjusta över förslaget och papperna är med i de olika rörelserna. Projekten är också påslagen och barnen upptäcker sina skuggor och rörelser.
Barnen står på ett eller på två papper, hittar balansen med att stå på ett ben eller ha papper på huvudet eller andra kroppsdelar.
Barnen lyfter pappret över huvudet, använder det som snablar, pappret är som en hammare eller såg i verktygslåten eller bara dansa loss med pappret.
Låtarna "knattegå och springstund" blir det också och då blir det en bana av pappret längs med kanten av mattan. .
Skön avslappning för alla med pappret på kroppen och Kalle följer troget med och ligger alldeles stilla och slappnar av i kroppen.
Barnen övar vidare med motorik med en hinderbana med hjälp av konor och omgivning kullar och asfaltsgång. Barnen börjar med den gröna konen och att man kan går slalom, uppför kullen och ner vid gången längst plattorna.
Barnen övar att sätta ut konorna och motorik med att ta sig genom hinderbanan. Mycket motorisk träning med att ta sig genom hinder via slalom, upp för och ner för kullarna. Upprepande gånger övar barnen på motorik, rörelse, balans, perception, koordination, styrka, ta en instruktion och balans.
Innan barnen får se Kalles alla hembesök blir den en mini sångstund med hjälp av sångtärningen. Det blir "blinka lilla stjärna, lilla snigel och imse vimse spindel".
Barnen får se, upptäcka, återberätta om var Kalle har varit med om i sina hembesök hos barnen. Barnen sätter ord på vad och hur Kalle gör vi de olika hembesöken. Kalle har sovit, ätit, varit på toa, bytt blöja, cyklat, suttit i någons vagn eller legat i en säng. Hoppas i soffan, bakat, läst tidning, ritat, lagat mat och säkert busat också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar