onsdag 4 maj 2022

Torsdag 5/5 Utelek-Hållbar utveckling

 Barnen fortsätter att upptäcka, undersöka och lära inom veckans tema dvs Skräpplockar veckan och därmed Hållbar utveckling. Hållbar utveckling  i förskolan är ett stort och brett område. Om vi delar upp hållbar utveckling och synliggör dem på olika sätt genom vårt arbete, tror vi att arbetet bli mer greppbart och översiktligt.  De tre dimensionerna är socialt hållbarhet, miljömässig hållbarhet och ekonomisk hållbarhet. Dessa olika dimensionerna av hållbar utveckling synliggörs via aktiviteter, lek, och samtal med barnen. Ur en ekonomiska aspekt kan man leka affär och värdesätta olika varor och material mm. Den miljömässiga  aspekten framträder när vi pratar om varornas kvalitet. Leksaker inne som ute och dess lärmiljöer och att vi alla värnar om dem. Ur den sociala aspekten är hur vi är mot varandra dvs respekt, empati, turtagning, gemenskap,  samarbete och värdegrunden osv. 

Miljömässig hållbarhet i förskolan: 

Förskolan inspirerande utemiljöer med varierande möjlighet till undersökande och utforskande. Där barnen får utmanas med olika aktiviteter i de olika lärmiljöerna, som ateljén, gårdsbibliotek, bygghörna och ute kök. Men även också att ta hand om djur, buskar, växter och träd. Och även då att plantera och upptäcka och lära naturens sammanhang med växter och djur. 

"Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp ( Lpfö 18). 


Igår började barnen att plantera i en av planteringslådorna  ute på gården. Barnen hämtade påsar med jord med hjälp av en cykel,. Hjälpte till att fördela jorden i lådan. Sen var det såklart dags för fröna. Fröna bestod av olika sorters blommor. Samtalet handlade mycket om vad växter och blommor behöver. Något barn talade om mycket sakligt att det behövs jord, sol, vind och vatten. Så sista momentet vid planeringen blev ju att hämta och hälla några kannor med vatten. Så då sjunker fröna ner, så får vi se sedan när de kommer upp. Nu låter man fröerna bo här och så får de lite kärlek av oss genom att vi tittar till dem varje dag. 

Barnen började dagen med att läsa lite böcker ute i det fina vädret. Det lästes bland annat "Pippi Långstrump,  Alfons, och en bok om fruktstund". Barnen är nyfikna och pekar och berättar vad de se på de olika bilderna. 


Efter lite högläsning fortsatte barnen själva att sk "tittläsa", i fokus var boken om lägenheter. Barnen pekade och pratade om vad som fanns i de olika rummen. Det fanns djur i ett rum, mat i ett annat och det fanns små människor och stora människor i dem stora rummen. 


Cyklarna var ute idag, barnen cyklade själva, tillsammans med kompisarna. Man hjälptes åt när någon behövde hjälp, då kunde man putta fart eller hjälpa upp för backen.


En kompis gjorde en liten pool i sandlådan med hjälp av foten. Där kunde man bada, plaska och simma berättade kompisen. 


Här åkte barnen ner för rutschkanan, om och om igen. Barnen åkte ner på gumpa "lalla" eller på magen.


Barnen hittade en röd korg, korgen var en liten ugn, sa barnen. Där bakade barnen olika kakor i olika sorters formar.

Veckans hjälpreda fick hämta maten idag. Det serverades tomatsoppa med crème fräsch och mjuka bullar med smör.


Under uppevilan fick barnen göra ny tapetklister. Sen fortsatte flera barn att klistra ett ytterligare lager på vår jordgloben. Vid denna lärprocessen kommer vi in på den sociala hållbarheten. Det handlar då mycket om gemenskap, vi-känsla, skapa kontakter och att vi alla bidrar med något. Genom att att involvera andra i vårt arbete och samverka med andra, tillför vi ny kunskap och får ny energi i arbetet. På så sätt kan vi utveckla vår förskola och ge barn en tillvaro av kvalitativ undervisning . 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar