måndag 16 maj 2022

Måndag 16/5 Utelek och teater

 En stund innan frukosten får barnen ta och sätta upp nya bilder. Vilka kläder behöver man nu när våren är här? Kofta, tröja, skor, keps och solglasögon. Barnen pekar och säger de olika sakerna. Där är solen, pekar någon kompis. Javisst! Solen är framme idag också. 

När barnen kommer ut vill flera vattna. Barnen ser att det har kommit upp lite skott från den gemensamma planteringslådan. Det vattnas så från olika behållare. Barnen upptäcker stor behållare, små behållare och vissa behållare är det hål i. Mycket naturkunskap då mycket behöver vatten, någon hittar gräs och vattnar där också. Vidare kan nämnas att det blir mycket lärande i språk och då det matematiska språket med bl.a. volym och lite och mycket vatten. Hur många kan vattna? Hur många stora kannor blev det med vatten? Osv.   


Någon hittar en fjäder. Kan det vara någon av fåglarna vi har på bilden? Nja, tanken är bra med att jämföra fjädrar men dock hittas inte denna fjädern. Språkträning ligger som en helhet under hela dagen så väl ute som inne. Att upptäcka, undersöka både själv och tillsammans med andra och pedagog ger ett fortsatt undersökande och intresse inom flera kunskapsområden. 
Tillexempel blir barnen allt säkrare med att använda ikt material, Ett alternativ att utforska och uppleva naturen. Barnen tar flera bilder från olika delar av gården. Idag blir det mycket bilder på växterna som har kommit upp.  
Språkveckan inleder en gemensam teater för alla barnen på förskolan. Det är "Bockarna Bruse". En saga som många barn kan. Många av de äldre manar på och hejar på bockarna som ska ta sig över bron. Sedan kan barnen leka och uppleva hela sagan med hela sin kropp med hjälp av bl.a. kläder och tyger osv. Barnen fördelar rollerna som blir bockarna i de olika storlekarna och trollet mm. 
De yngsta vill sk "tittläsa" och ta egna "bildpromenade" av de olika böckerna som ligger framme. Det finns ju flera varianter av Bockarna Bruse. 


Ny veckans hjälpreda har fått uppdraget. Detta upptäcks av bilden som är vid dörren. Ett uppdrag som är mycket omtyckt och som någon utstrålar till stor glädje. Det är Jag, sägs det och pekar på bilden.   
Innan maten hinner barnen få höra sången om Bockarna Bruse. Frågan är om det är det lilla, mellan eller den STORA Bocker som kommer nu. 

Barnen har ätit pytt i panna med rödbetor och andra grönsaker. Mmm, ganska gott för de flesta av barnen som tar upp flera portioner. 
Under sk uppevilan så får barnen en tillbaka blick av sagan "Den stora potatisen". Barnen kommer i håg sagan och tillsammans berättas sagan flera gånger. Flera rekvisita används, men var är gumman? Hon är i byn och handla kommer vi på (då vi inte hittade en gumma). Sagan börjar "det var en gång en potatis..........", det sker en händelse, att bonde har en sådan stor potatis som är större än kyrkan i byn. Vad ska han göra med den? Han kommer på att de kan bo i den under hela långa vintern. Men vad ska de äta då? Vad kan man göra med en potatis? Barnen kommer på att man kan göra potatismos och visar detta med hjälp av TAKK, potatissoppa, potatis i ugnen osv. När sagan är slut övar vi alla på att det brukar sägas Snipp snapp slut nu är sagan slut. 

Efter sagan blir det avslappning. Titta, så fint Kalle vilar sin kropp på den röda mattan. Alla barn och Kalle vilar. Sedan blir det valfria aktiviteter under resten av uppevilan. Det blir aktiviteten att leka rollekar i dockvrån, leka och skapa med lera och någon väljer att bygga pussel osv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar