Barnen hjälper till att förbereda till skapande med tidningarna. Det rivs tidningar och blandar tapetklister.
Ett flygplan av naturmaterial kommer flygande.
Barnen åker ner för rutschkanan. Snabbt går det och sedan springer barnen upp igen för att åka ännu en gång.
Barnen tränar ännu mer på att balansera på balansgången. Barnen får ta sig upp på stenen och ta ett stooort steg framåt för att kunna gå vidare till andra stenen.
Samlingen börjar ute vid sovloftet. Stjärnmattan är ute och alla sätter sig i en stor cirkel. Barnen sjöng "Hej alla" sången och sen var det dags för lite frukt. Idag kunde barnen välja mellan äpple och päron.
Igår experimenterade vi med färgat vitt vatten och idag var det dags att se om något hade hänt. Första frågan som ställdes var "vad händer med tidningen i torkskåpet?" Barnen tyckte inte det hade hänt så mycket förutom att tidningen inte var blöt längre. Den var torr nu.
Andra frågan i barnens experiment var "vad händer med tidningen i färgat vatten"? Barnen sa ordet mjölk när dem såg brickan med pappret från igår. Det vita vattnet hade lämnat ifrån sig vit färg på brickan men även på tidningen. Men bara liiiite färg sa barnen.
Sedan var det dags för lite öppna ateljén. Det tog fram något vitt, vad kunde det vara? En ballong skrek barnen. Ja, en ballong var det. Ballongen blåstes upp. Men vad skulle det bli?
Jo, det skulle bli en jordglob. Nu skulle barnen använda tidigare gjord tapetklister och massor av tidningspapper. Barnen skulle täcka ballongen med tapetklister och sen tidningar, om och om igen, så att hela ballongen skulle vara täckt.
Barnen turades om att täcka ballongen, medans en grupp gjorde jordgloben i ateljén var kompisarna ute. Där lärde sig barnen ännu mer om sopsortering, hur man ska sortera? Och vad som ska sorteras?
När barnen hade kommit in igen var det dags för veckans hjälpreda att hämta maten. Idag serverades det pasta med kalkon och grönsaker.
Uppevilan inleddes med fortsatt klistrande för att skapa ett jordklot. Först var klistret äckligt och kladdigt. Sedan ändrade barnen sig och tog med händerna och var inte besvärade av kladdet.
Barnen får se jordens utseende på lärplatta. Barnen får höra "Världssången" i bakgrunden medans flera barn ville fortsätta att täcka ballongen med mycket klister och tidningar. Fortsättning följer med att skapa en jordglob, nu ska den torka.
Veckans pussel ställs fram och barnen provar själva och tillsammans med några andra kompisar. Barnen övar språket-kommunikation då flera pekar och talar om vad som finns på pusslet. Det är elefanter, apor, giraffen, zebra och papegoja. Teknik, fingermotorik, bildskapande och naturkunskap övas via detta fina pussel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar