Barnen får öva mera med projektboken. Det regnar i dag som någon säger och ändrar pilen på vår väderkarta i hallen. Barnen vet att det regnar idag. Och att det regnar hos Mysen och MEMMO. Regn är vatten, fortsätter flickan att berätta. Det är dimma i boken, som det är ibland då det är fuktigt av regn. Via visuella bilder om vatten övar barnen olika begrepp kring vatten. Man kan vattna blommor, "jag är smutsig", säger en kompis då får man tvätta sig el tvätta äpplen om de är smutsiga osv. Man kan ju inte äta smutsiga äpplen.
Barnen övar kring regnbågen att det är sju till antal av färgkulörer. Att vi tyvärr inte kan få regnbåge idag. Det får man då sol och regn möter varandra, men idag är solen borta. Via bilderna om vatten hittar vi ett svårt begrepp "fontän", kan man se i stan eller i parker. Då sprutar det vatten upp i luften. På bilderna ser barnen is och känner igen is då vi arbetade med is. Finns bilder på stora vågor och hav, man kan hoppa i vattenpölar, liten bäck i skogen osv. Barnen sjunger sången "dripp, dropp, vad är det som kommer ner på våra paraply?"....
Under rubriken "Kommunikation och skapande" från förskolans läroplan lyfter man tydligt om betydelsen kring språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför
lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika
sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla
sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter.
Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i
olika sammanhang och för skilda syften.... (Lpfö 18:8)
Efter samlingen går barnen ut och leker fritt på gården. Dock hittar barnen inga stora vattenpölar. Bara en liten och geggamoja som det finns vatten i.
Barnen väljer att åka rutschkanan upprepande gånger. Vänta på sin tur, gå upp för trappan, sitta ner och åka. Inte åka på varandra utan vänta tills det är ledigt.
Upp och ner tar sig flera barn fram vid rutschkanan. Härlig känsla då det kan gå fort nerför.
Chili corn carne med sojafärs med coscos och mycket grönsaker. Barnen såg att det var oliver som man kan äta från fingret, sallad tomat och gurka. Inget direkta samtal mer än att oliver är jättegott och "jag äter med fingret", som någon sa.
Barnen väljer att åka rutschkanan upprepande gånger. Vänta på sin tur, gå upp för trappan, sitta ner och åka. Inte åka på varandra utan vänta tills det är ledigt.
Upp och ner tar sig flera barn fram vid rutschkanan. Härlig känsla då det kan gå fort nerför.
Chili corn carne med sojafärs med coscos och mycket grönsaker. Barnen såg att det var oliver som man kan äta från fingret, sallad tomat och gurka. Inget direkta samtal mer än att oliver är jättegott och "jag äter med fingret", som någon sa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar