Barnen övar färgerna med att lägga färgade knappar på färgad mall med många härliga motiv. Det är snigeln här. Med färgerna röd, grön, blå och gul. Flickan, säger några av färgerna och bekräftar noga att det är snigeln.
Barnen leker och lär om vad man kan göra med sanden. Det blir sandkakor, mönster i sanden med olika traktorer osv. Flera barn är med vid sandleken och det tas sand med spaden till en fin kaka.Flera barn åker upprepande gånger vid rutschkanan. Gå upp vid trappan och åka ner på gumpen,
Oji ååååå, utropar barnen när de åker ner. Både vuxna och barn åker. Jösses vad det går.
GRUNDLÄGGANDE VÄRDEN
Förskolan ingår i skolväsendet och vilar på demokratins grund. Av skollagen
(2010:800) framgår att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och
utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt
en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för
de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det
svenska samhället vilar på.....
Förskolans värdegrund och uppdrag, 1:a avsnittet (Lpfö 18:5)
En liten paus från alla aktiviteter med en liten fruktstund på vår vanliga plats vid sovloftet.
Barnen kan stå och spela och dansa. Öva rytm och känsla med hela kroppen. Härlig gung i kroppen.
Barnen får inspireras till att laga mat med olika goda råvaror som citroner, lime och kryddor mm. Det här blir nog bra mat.
Barnen har ätit korv stroganoff med mejerier och även utan mejerier dvs vegansk och ris och grönsaker. Rödbetor, rivna morötter och ärtor är det på grönsaksfatet. Mmm, mycket uppskattat idag. Korv är så gott!!
Som vanligt får barnen ta ansvar efter måltiden med att duka av och sortera vid vagnen. Det är matavfall i den bruna påsen. Besticken i hinken och glas och tallrikar på vagnen sedan går man och tvättar sig och gör sig klar till sk sovvilan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar