tisdag 11 maj 2021

Tisdag 11/5 Utelek med projektboken teknik och naturkunskap

 

Något barn vill ha såpbubblor vid utevistelsen, och alla såpbubblor  tar snabbt slut.  Barnen  tycker verkligen om detta och är riktigt bra på att blåsa och göra bubblor. Flera barn vill ta bubblorna då de flyger i väg. Det övas att forma munnen, kunna blåsa och göra bubblor. Mycket koncentration, teknik, munmotorik, matematik övas med antal bubblor då några barn räknar bubblorna och upptäcker deras storlekar osv.
Titta, jag har hittat en sten. Den lägger vi i din vagn så kan du ta hem den. Barnen är allt nyfiknare på olika naturupptäckter stora som små. Allt kan man ju inte ta hem, men denna sten blev mycket omtyckt vid uteleken i dag. Stenen gömdes eller bakades också in i en sk stenkaka vid sandlådan. 
Barnen cyklar då de har sina fina hattar, kepsar och solglasögon. 

Idag på samlingen får varje barn en  valfri  sjal.  Det är några färger från regnbågen, fast alla sju färgerna är inte med. Barnen  nämner sina färger de tar upp från korgen och övar takk.  Barnen övar på att lägga sjalen på huvudet, på magen och på benen. Någon kompis tycker att vi ska  sätta sjalen på armen och visar oss. Mycket kroppsuppfattning genom att lägga på olika kroppsdelar som nämns eller om man då har egna idéer. 




Barnen övar på att höra på vilka färg vi lyfter. Alla orangefärgade viftar nu. Hur många har vi? Fyra orangefärgade sjalar har vi, två blåa, en gul och två röda osv. 

Barnen sätter sjalarna över hela sig och upptäcker färgerna över kroppen och på huvudet osv.  
Vi har ingen rosa sjal, då ser någon västen. Västen är rosa och gul. 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla 
  • motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande, 
  • förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
  •  förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans, 
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala....

Mycket rörelseglädje med färgade sjalarna och musik från lärplattan  och högtalaren. Det är låten från Gåspennan dvs "VI DANSAR FÄRGERNA"
Snurra med sjalarna och dansa med hjälp av sjalarna blev  mycket omtyckt. 
Barnen får dansa men även öva en rörelse för respektive färg. Det är färgen Blå= Stampa fötterna, det är färgen Gul= Klappa dina hände, det är färgen Röd= Skaka rumpan, färgen Rosa= Nicka huvudet, det är färgen Grön= Hoppa, det är färgen Lila= Smyga och speja och sist färgen orange= där man ska snurra. I refrängen står man först stilla och sedan dansar loss då sk Vi Dansa färgerna refrängen kommer. Mycket omtyckt av barnen då barnen fick ha sina valfria sjalar att dansa med. Därefter  övar vi "stoplåten" från samma material dvs Gåspennan att dansa loss och sedan sluta dansa då musiken slutar. Stop! Säger barnen och gör ett stop-tecken med händerna. 
Alla sjalarna läggs tillbaka i korgen, här är det färger blå som läggs ner. 
När barnen kommer in efter uteleken får någon hjälp. En hjälpande hand av en kompis. Ta av skorna nu, säger hon. Så bra! Det var ju snällt att hjälpa varandra. 
Barnens färglära med hjälp av MEMMO och MYSEN syns i flera lärmiljöer vid den fria material valet. Färgade geometriska figurerna med färgade skålar med varierande material i. Just nu har vi några klossar i dessa skålar. Med hjälp av laminerade blad i olika geometrisk figurer som kan användas som underlägg kan man sätta egna saker i respektive färg kulör osv. 
Fri lek innan lunchen och mycket vid det pedagogiska bordet som barnen kan sitta och öva antal, teknik, fingermotorik och färger och därmed språkträning osv. 
Hämtning av vagnen med en extra kompis då det övas att köra matvagnen genom korridoren. Idag är det fiskburgare med klyftpotatisar, sås och mycket grönsaker. Det är b.la tomater, gurka, vitkål och oliver som barnen sätter på fingret med stor förtjusning. Under måltiden idag är det fordonen utanför fönstret som är intressant.  Flera barn säger, Hej då bussen! Hej då bilen mm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar