fredag 28 maj 2021

Freda 28/5 Fredagssamling

                                             

                                             
Barnen här fått sett över hur det går med våra planeringar. Barnen får vattna alla växterna. Vissa har vi delat i andra behållare så att de kan växa bra och bli stora. Det är till mamma, för på söndag är det Mors-dag, får barnen vet. 


                                              
Fredag och då är det Fredagssamling. Vi börjar som vanligt med våra två sånger och vi övar alla på vår andra vers. Alla klämmer i en  kör då vi ropar ut våra lärmiljöer i sången. 


Det har ju varit språkvecka så vi tar givetvis upp språk, länder och modersmål.  
Först läser vi ett stycke ur boken "Här är vi", en bok där man lyfter alla människors lika värde  med våra olika språk, där vi människor kommer från olika länder och  kulturer.. Med hjälp av fina flaggor i olika färger övar både yngre och äldre barn på olika länder, ord på olika modersmål. Barnen övar färger, länder och flera modersmål lyfter vi. Detta gör vi tillsammans både vuxna och barn. Barnen övar på orden Hej, Hej då, räkneord, vän och frukter osv. Barnen får frågan Vad är ett språk? Något vi kan alla, som kommer från munnen. Javisst, det kan vi säga. 

Därefter blir det frukt till alla barn, det är frukt i massor. Mmm, så gott! När vi delar ut frukt lyfter vi även teckenspråk, ett språk vi gör med händerna. Barnen blir påminda om tecknet för äpple som då är samma tecken som för frukt. Så var så god, ta ett äpple.😃

Barnen övar sedan lite själv  med flaggorna. Många barn känner igen och kan svenska, engelska och  polska flaggan. Någon äldre pojke säger, jag kan polska. Skånska flagga var däremot svår. 



Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 
  • sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet, 
  • både det svenska språket och det egna nationella minoritetsspråket, om barnet tillhör en nationell minoritet, 
  • både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska, 
  • svenskt teckenspråk, om barnet har hörselnedsättning, är dövt eller av andra skäl har behov av teckenspråk,....

Barnen får sedan dansa loss och röra sig fritt till musik från olika delar av världen. Mycket dans och rörelseglädje. Barnen dansar själva och många i en ring mm. 👏


Barnen här ätit potatisgratäng med rotfrukter och grönsaker som tillbehör. Både rivna morötter, kål och oliver. Oliver vet barnen att man kan ha på fingret👍

Nästa vecka blir det sk Uppflyttning av de äldre barnen som ska flyttas till  storbarns avdelningarna. 
Nu önskar vi en trevlig helg med mycket sol. Ses på måndag. 😎

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar