torsdag 6 maj 2021

Tordag 6/5 Barnens delaktighet och inflytande

 Idag på morgonen har vi haft Vårdnadshavarmöte. Emma och Ulrika närvarade från förskolan. Det kommer protokoll ut inom kort. Men jag vill ändå nämna lite. Vi vill tacka för gott samarbete, flexibilitet och god kommunikation under den rådande situation som vi befinner oss i. Att vi är alla noga på resp avdelning med handhygienen då vi kommer till förskolan och efter uteleken och alla måltiderna. Att vi har utmanande och lustfyllda aktiviteter flera gånger i veckan med olika utforskande pedagoger vid de olika lärmiljöerna utomhus dvs Ateljén=Fjärilen, Gårdsbiblioteket= Kolibrin, Bygghörna=Hajen och uteköket= Uttern. 

Brandväskan ev ska finnas packlista då det inte blev så bra utryckning i mars. Kvalitetsrapporten som är under arbete just nu. Vår förste förskollärare som skriver den och den är klar i juni. Som vårdnadshavare kan ta del utav. Nästa Vu-dag är 7/6, meddela i god tid om era barn behöver vistelsetid då. 

Att de ny prioriterande målen för Ht är Normer och Värden, Digitalt meningsskapande som ligger över hela Malmö stad.  

Givetvis fortsätter vårt arbete inom Likabehandlingen (finns i hallarna inne på resp avdelning) där då Normer och Värden kommer in. 

Normer och Värdens betydelse: Förskolan strävar efter att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar. Förmåga att leva sig in i andra människors situation samt att vilja hjälpa varandra. Även förståelse för allas lika värde. Respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. Via leken övas och lär barnens samspel, konflikthantering, missförstånd och kompromissa och visa respekt till alla osv.

I avsnittet 2.1 NORMER OCH VÄRDEN i läroplanen 18:14 för förskolan kan man läsa mera om detta. 

Lite fri lek  på fm som att upptäcka, undersöka med språk, matematik och teknik med hjälp av språklådorna. Barnen kan flera kunskaper som b.la hitta par, hitta olika storlekar, hitta bokstaver, hitta siffror, benämna vad det är för något och olikheter på föremålen mm. Vissa barn satt och ritade med krita i olika storlekar på papper. 

Därefter gick alla barn ut för att leka ute. Flera barn har gjort sandkakor och sandbullar, som barnen säger. Några har cyklat runt gården och kört varandra. 



Några barn har hittat någon vattenpöl så det har samlat, och lagat soppa och choklad mm. 

Jag vill  ha bubblor också, säger en pojke. Då får du också vatten, flera barn ser och räknar de bubblor som blir. Sedan är bubblorna borta, säger barnen.  
Barnen upptäcker bubblor då vi häller upp vatten i glassen. Titta säger en flicka, det blev bubblor. 
Pytt i panna med rödbetor, majs, och gurka har barnen fått till lunch idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar