måndag 17 maj 2021

Måndsg 17/5 Utelek och projektboken och inskolning

 Välkomna tillbaka efter långhelgen. Barnen har varit indelade i två grupper, en grupp är inne med vår nya kompis som inskolas. Och den andra gruppen är ute och leker på gården. 

En liten samling med frukt får barnen som är ute. Barnen får sedan berätta vad de har gjort under de fyra dagarna som vi har varit lediga. Någon har varit i skogen och även lekt i trädgården, någon berättar att de har fått nya böcker av mamma och pappa. Av mamma fick jag Alfons Åberg och av pappa fick jag Pippi Långstrump. En pojke berättar att han har fått en rosa grävskopa osv. Någon har trillat hemma då hon visar upp sin haka osv. Barnen har mycket att berätta eller visar med kroppsspråket vad de har varit med om.  Någon berättar att han har fått en present av farmor. 

Projektboken tar vi också och då tar vi där vi var senast dvs vid regnbågen. Barnen berättar vad de ser på bilden där är drakar, blommor, två äpplen och en stor svart stol pekar och berättar barnen osv. 

Därefter blir det högläsning från sista uppslaget i boken. Det är när Mysen och MEMMO  tittar på skymningen det blir mörkare när natten närmar sig. Så MEMMO och MYSEN ser när färgerna försvinner. Himlen ändrar färg  blått till lila blir sedan till grått. Snart somnar de båda, MEMMO och MYSEN undrat om man kan se lite färger med ena ögat innan man somnar. Nej, det går inte så bra också somnar de båda. Barnen får därför försöka se allt med ett öga, ser ni lite skillnad? Inte helt lätt att se med ett öga. Sedan har barnen bråttom och snabbt vill de flesta i väg för att cykla eller blåsa såpbubblor mm. 


Barnen cyklar och kör varandra med det stora släpet. 
En flicka visar upp en gul blomma och blir påmind att den heter maskros. 
Barnen turas om att blåsa såpbubblor och jaga och smälla bubblorna. 

Barnen som är inne på avdelningen med vår nya kompis bygger smålego, bygger magneter, övar färgspelet med att lägga färgade bitar på färgade mallar. Barnen övar färgseendet med att himlen är blå, gräset är grönt osv.

Övar vidare med färgerna med att taket är rött och buskarna gröna osv. 
Barnen som är inne tar en liten paus från all lekande med en liten fruktstund. 

Barnen som har varit ute tar av sig skorna och hänger upp västen. Så Bra! Barnen tar allt mera ansvar och visar sina kunskaper och sitt lärande vad vi brukar göra både vid ut och ingång.
Jag har hål på byxorna, säger en pojke och visar upp sina byxor. Det blev det på cykeln, fortsätter han att berätta. Oj, då! Sådant händer, man kan laga det. 
Fri lek en stund innan sångstund som tas i två grupper så att det ska bli så lugn och harmoniskt för alla. 
Mammas trygga knä när det blir för mycket intryck. Sedan går de yngre för att sjunga sina sånger från språkpåsen med gosedjuren. 
Några barn sjunger från bildstödskartan. Det blir hjulen på bussen, lille katt, snigeln, huvud, axlar knä och tå osv. 

Barnen visar upp sina kunskaper i takk på flera sånger. Tecknet Katt visas upp och blinkande stjärnor osv. 

Barnen hittar språkpåsen om alla bilarna, oj så många. Hur många är det? Vi räknar på svenska och engelska. Det ska vara 10 men det har kommit in någon extra. 
Barnen här ätit vegetariska schnitzlar, potatis, sås och grönsaker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar