Det har varit brandtillsyn på förskolan. Därför måste vagnarna vid sovloftet tas bort. Förskolan har ingen skyldighet att förvara privata vagnar och om det finns vagnar på gården så får de inte vara närmre fasaden än 6 meter.
Under frukosten ser barnen att det är paprika på påläggsfatet. Vi har sparat kärnhus från paprika. Vad är den andra för något? Äpple! Nja, är det? Nä, det är en tomat kommer en flicka på. Vi delar tomaten och tittar på kärnorna. Vi kan plantera det kommer vi på. Se om vi kan få upp lite tomater eller paprika kanske.
Barnen får därför ta upp jord i olika behållare som mjölkkartonger och toarullar. Barnen tar rikligt med jord med hjälp av en sked.
Sedan får barnen välja vad de ska plantera. Barnen kan välja mellan tomat, paprika och vita stora bönor. Får vi se vad det blir.
Efter att barnen har lagt ner fröerna och tryckt ner dem i jorden behöver vi vattna. Bra jord och vatten så trivs fröerna och då kommer det växa fram något. Vi får hjälpa varandra att komma ihåg att vi får vattna varje dag.
En kompis uppmanar de andra kompisarna att man ska gömma fröerna i jorden. Medan några planterar har de övriga rörelse med hjälp av taktila plattorna i olika storlekar. Barnen får göra hinderbana, öva taktil för känsel med både fötter och händer. Barnen övar mönster, färger, storlekar, hitta par, olikheter, motoriska övningar, balans och om vad mönstret heter. Som småprickigt, randigt, stora bubblor och slät yta
Barnen blir inspirera av pedagogens hinderbana och sedan gör barnen sin hinderbana och sina upptäckter med dessa plattor.
Barnens hinderbana avslutar med en studsmatta. Barnen övar turtagning och man får akta sig så man inte krockar.
Barnen kommer på att man kan hoppa på plattorna. Man kan utmana sig att ta stora steg då det är längre avstånd. Även i sidled med mindre plattor mm.
Barnen får även öva med att räkna då de hoppar. Ska vi hoppa till 10, 20 eller 100? Barnen räknar det blir till 10 och 20. Men barnen har säkert hoppat till 100 då det var så omtyckt.
Efter all hoppande sitter några med de färgade språklådorna. Barnen hittar par, olikheter, längst, kortas, bokstäver och siffror osv.
Alla sakerna i den röda lådan, så många. 22 stycken! Vi övar några uppdrag från uppdragskortet som vi har i lådan. Vad heter de olika sakerna? Vilka är de flest av? Osv.
Två bilar, vilken är längst vilken är störst? Vi mäter och undersöker detta.
Barnen får även öva med att räkna då de hoppar. Ska vi hoppa till 10, 20 eller 100? Barnen räknar det blir till 10 och 20. Men barnen har säkert hoppat till 100 då det var så omtyckt.
Efter all hoppande sitter några med de färgade språklådorna. Barnen hittar par, olikheter, längst, kortas, bokstäver och siffror osv.
Alla sakerna i den röda lådan, så många. 22 stycken! Vi övar några uppdrag från uppdragskortet som vi har i lådan. Vad heter de olika sakerna? Vilka är de flest av? Osv.
Två bilar, vilken är längst vilken är störst? Vi mäter och undersöker detta.
Vissa av barnen har varit ute och lekt i vattenpölar och cyklat runt några omgångar.
Barnen övar lite klädesplagg med hjälp av Bolibompa med ikt. När vi övar klädesplagg övar vi färgerna med hjälp av takk. Röd munnens färg, blå ögat färg osv
Cowboysoppa och crème fräsch med focaccia. Mmm, det var gott. Under lunchen samtalar vi om vad vi har gjort. En pojke sa, att vi har planterat blommor. Men var det blommor? Nä, det var pppppaprika, ttttttooooomat och vita bönor.
Barnen övar lite klädesplagg med hjälp av Bolibompa med ikt. När vi övar klädesplagg övar vi färgerna med hjälp av takk. Röd munnens färg, blå ögat färg osv
Cowboysoppa och crème fräsch med focaccia. Mmm, det var gott. Under lunchen samtalar vi om vad vi har gjort. En pojke sa, att vi har planterat blommor. Men var det blommor? Nä, det var pppppaprika, ttttttooooomat och vita bönor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar