måndag 24 maj 2021

Måndag 24/5 Utelek och projektboken

 SPRÅKVECKA DENNA VECKAN. MYCKET SPRÅKTRÄNING I VARIERANDE FORMER OCH HELA KROPPEN FÅR VARA MED. 

Lpfö 18: 8 i avsnittet Kommunikation och skapande lyfter att Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt.

.......barn som av andra skäl har behov av teckenspråk ska språkutvecklingen främjas i det svenska teckenspråket. Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. I förskolans uppdrag ingår att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Förskolan ska också se till att olika kulturer synliggörs i utbildningen. (Lpfö 18:9).


Barnen har haft samling. Från en svart påsen tar barnen upp några sjalar i olika färger. Barnen övar på antal sjalar, färgerna, flest, minst, hitta sin färg på kläderna med hjälp av sjalarna  osv. 

Barnen får lite fruktstund som inleder  samlingen. 

Barnen får sedan på en färgad på brickan se de olika sjalarna tydligt. Barnen ser snabbt att det finns många av de röda, en till som de säger då röda sjalar kommer upp. Vilken känsla känner du för idag? Barnen  tar och lägger ner den färg som de känner för idag. Gul som solen idag, man blir riktigt glad. Eller blå som fin lugn vacker blå himmel som idag. Eller orange som visas upp här. 
Barnen får även koppla i hop aktuella leksaker från avdelning med färgerna. Barnen övar vidare med färgerna och övar de olika sakerna och formerna. En kompis se att vi har två båtar. Det är en gul och en orange.  
Barnen hittar båtarna, blå lego osv. Några av barnen hittar färgade plastbitar från regnbågen där ute. Så den orange  färgade plastbit får ligga i båten, säger flickan


Sedan övar barnen färgerna med hjälp av sången  "Vi dansar färgerna" från materialet Gåspennan
Barnen övar en rörelse och därmed en färg i taget. Barnen övar matematik, språk, rörelse, takt, stanna, börja och så vidare. Rörelseglädje ges och det blir underbart färgsprakande med färger och rörelser. 


Barnen övar som vanligt att ta av sig sina skor med hjälp av stövelknekt också hänger barnen upp sina västar på kroken vid dörren
Sångstund med hjälp av ikt. Vi inviger vår nya  stativ igen till lärplattan så att alla kan få se och höra bra. Barnen får lyssna och sjunga med i djursångerna om b.la en elefant balanserade, lilla snigel, blinka lilla stjärna, en liten båt och  hjulen på bussen. 
Med ikt som då är ett verktyg för att föra fram lärandet och undervisningen mera inspirerat med hjälp av färger, ljus och kända djur och händelser som barnen känner igen.  Vid varje sång får barnen hämta föremål från sången. Barnen hämtat elefanterna, fisken, en buss blev svårt att hitta men båten hittas mm. 


 Barnen får öva sångerna, takk, och liknelsen då vi övar på att borsta tänderna då vi hör en sång om att man ska borsta tänder två gånger om dagen osv. Barnen gapar stort och visar en tänkt tandborste med T-handen som det heter inom Takk, då vi använder pekfinger och tumme.  
Barnen hittar olika björnar för vi sjunger hans sång också. 
Pastagratäng i vegetarisk alternativ och vegansk alternativ.  Mmm, jättegott! Barnen tar för sig av grönsakerna. Gurka, majs och tomat är det som barnen tar upp själva på tallriken. Vår yngsta kompis tar tapas form med att ta nyp greppet med tummen och pekfingret. Mm, låter det. Plötsligt kommer en grön buss ute på gatan, då blir det sången igen "Hjulen på bussen".

Mera utforskande med ikt  tillsammans med dinosaurier från appen Monster  park. Dinosaurierna är uppe på bordet den ryter, säger några barn. Den är arg, säger en flicka. Han tar våra leksaker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar