Under avsnittet Hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande från förskolans läroplan (18:8,9)
Kan man ta del utav att: Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik. Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. När fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur detta kan påverka hälsa och välbefinnande. Utbildningen ska ge varje barn möjligheter att utforska, ställa frågor och samtala om företeelser och samband i omvärlden och på så sätt utmana och stimulera deras intresse för hälsa och välbefinnande samt för hållbar utveckling.
Barnen får leka, upptäcka, undersöka med hjälp av drakarna idag. Det är många drakar som är ute med barnen. Drakarna är i olika storlekar och färger men även olika ansiktsuttryck.Barnen tittat och övar drakarnas utseende, med två ögon, näsa, och mun osv. Hur ser draken ut när vi hänger upp dem? Allt blir upp och ner. Barnen övar minner, känsla, och hålla drakarna i rörelse vid leken med drakarna.
Barnen tar en liten paus med drakarna. Lite god fruktstund vid sovloftet. Det blir bananer och äpplen idag, och som vanligt tar det snabbt slut.Barnen går, springer och har drakarna vid cyklarna. Fart, temp och att stanna övar barnen, dvs mycket teknik, rörelse och språk. Mycket betydelsefulla delar får vi in med denna aktivitet. Hållbara utveckling med att ta vara på återvinningsmaterial som korkar, pappersbitar och plastbitar osv. Även Grön Flagg med livsstil och hälsa då barnen är ute och rör sig och övar grovmotorik, balans och rörlighet mm. Skapande då vi påbörjade med att skapa några drakar tillsammans. Andra kunskapsområden är även språk och matematik med antal ögon, näsa och mun och de olika material som behövs färger och storlekar mm.
Barnen övar mycket färger, antal och råvarorna benämns vid måltiderna från ett härligt grönsaksfat. Mycket språkträning, berättande från barnen då flera sinnen är med och upplever detta. Lärandet blir lustfylld och enklare då flera sinnen är med.
Fiskgryta med potatis och grönsaker. Mycket fingermotorik övas då barnen tar och sorterar ut vissa grönsaker med hjälp av pincettgreppet. Det är gurka, tomat, rivna morötter och oliver som är omtyckt idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar