torsdag 25 november 2021

Torsdag 25/11Ateljén är öppen


Digitalt meningsskapande med en  ny ljuskub som skiftar färg. Nya magnetiska  glittriga, geometriska figurer  som byggmaterial blir ett lustfyllt material tillsammans med ljuskuben. 
Kameran använda också då barnen vill ta bilder på sina byggalster. Det digitala verktygen blir allt ett komplement till lärandet precis som Läroplanen för förskola lyfter. 

Barnen har haft en fruktstund som sedan  fortsätts med sången "Hej Alla". Barnens närvaro belyses, alla blir sedan och inkluderade i samlingen. Barnen får sedan sjunga, höra och öva på olika önskesånger. Därefter får barnen känna, lukta och öva på de olika grönsakerna och frukterna som ska användas i ateljén. Det blir dagens uppdrag att trycka med dessa råvaror i färgen BLÅ. 


Barnen trycker de olika grönsakerna och frukterna med mycket blå färg. Någon kommer på att man kan trycka fingrarna och handen. 

Det blir fina tryck av potatisar, pumpan, äpplehalvor och clementiner. Lite svårt att handskas med detta då det blev mycket färg. Men man bör utmanas och det blev ett lärande i det, ju mer färg man tar ju kladdigare blev det. Någon blev upprörd då det blev mycket kladdigt med blå färg på händer. 


Veckans hjälpreda tar hand om uppdraget att hämta matvagnen. Det är mycket mat som behövs idag. Det är favorit maträtten köttbullar, potatis, sås och grönsaker. Det är b.la ärtor, rödbetor och rivna morötter. Ärtor och Bollar ropas det av flera barn, då flera barn vill ha mycket av detta. 
Efter lunchen får barnen ta och tänka efter vad som är roligt på gården? Och vad som inte är roligt på gården? Detta är en del av Likabehandlingsarbetet på förskolan. Det var ju Gårdstomtens senaste uppdrag. Med visuella bilder på olika aktiviteter från gården som b.la cykla, sandlådan, leka i snö, leka vid båten, leka i lekstuga osv. Kollaget blir mycket visuellt då vi gör gubbar som är glad resp ledsen. Blir ett rikt berättande och alla uppe barnen  får känna delaktighet och inflytande över detta uppdrag.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar