Efter frukosten går några barn in till musikrummet för att öva lite motorik och rörelse. Barnen får veta att det är en låda där inne. Vad är det i lådan? En av de äldsta tar tag i att packa upp det och lägger ut det på golvet. Det är olika känselplattor som man kan gå, stå och känna på. Så idag blir rörelseprogrammet mer utmanande med dessa plattor i varierande storlekar och färger.
Barnen visar upp sin balans genom att stå på dessa plattor. Någon känner med foten och någon annan känner med sin hand.
Barnen känner igen sångerna och barnen går runt mattan som stora elefanter, vissa elefanter vågar också stå på plattorna. Någon utmanar sig med att stå på ett ben också.
Barnen övar att köra racerbil med att ha plattorna som rattar och kör som bara den runt i rummet. Någon visar upp sin rörlighet, styrka genom att lyfta plattorna och andra förrenål som finns i rummet. Det är som vanligt låten Dunderhonung och då blir man jättestark och kan lyfta allt.
Barnen är aktiva och vill ha med plattorna vid sin motorikträning. Barnen övar hur man gör med armarna då man hamrar och sågar.
Barnen lägger upp en ny bana med känselplattorna och då övas att gå på olika sätt. Barnen sk Knattergår framåt, baklänges, sidled, upp på tå och på hälarna osv. Mot slutet blir det sk Springstund då barnen övar på att springa i rummet, barnen springer över, mellan och på plattorna osv.
Plötsligt släcker någon ljuset för nu är det natt, nu ska vi villa på golvet, säger en flicka.
Därefter är det tid för att gå och öva på påklädning för att gå ut. Men man kan ju öva lägesbegrepp med den stora pallen i hallen. Flickan visar att hon är uppe på pallen, sedan under pallen och sist bredvid pallen.
Så bra! Att kunna hitta olika kreativa uppdrag av sig själv och därmed öva flera betydelsefulla begrepp. Vid övningen övas motorik, rörlighet, balans, att våga och teknik mm. Det blev helt utifrån barnens delaktighet och inflytande som lyft här. Att man bevarar, ta tillvara dessa stunder och bekräftar varandra i detta.
Cykla, cykla är allt mera intressant för flera barn, barnen tar sig framåt mer och mer med cyklarna.
Barnen är aktiva och vill ha med plattorna vid sin motorikträning. Barnen övar hur man gör med armarna då man hamrar och sågar.
Barnen lägger upp en ny bana med känselplattorna och då övas att gå på olika sätt. Barnen sk Knattergår framåt, baklänges, sidled, upp på tå och på hälarna osv. Mot slutet blir det sk Springstund då barnen övar på att springa i rummet, barnen springer över, mellan och på plattorna osv.
Plötsligt släcker någon ljuset för nu är det natt, nu ska vi villa på golvet, säger en flicka.
Därefter är det tid för att gå och öva på påklädning för att gå ut. Men man kan ju öva lägesbegrepp med den stora pallen i hallen. Flickan visar att hon är uppe på pallen, sedan under pallen och sist bredvid pallen.
Så bra! Att kunna hitta olika kreativa uppdrag av sig själv och därmed öva flera betydelsefulla begrepp. Vid övningen övas motorik, rörlighet, balans, att våga och teknik mm. Det blev helt utifrån barnens delaktighet och inflytande som lyft här. Att man bevarar, ta tillvara dessa stunder och bekräftar varandra i detta.
Lek vid sandlådan blev intressant idag, riktigt bra fuktig sand idag. Sanden är fast och det blir kanonfina kakor mm. Köra med traktorer och sporre med varierande mönster blir också riktigt bra och tydligt i sanden.
Cykla, cykla är allt mera intressant för flera barn, barnen tar sig framåt mer och mer med cyklarna.
En fin sandkaka i en krabbform. Vad hände med ögonen? Ena ögat blir inte så bra, sedan äts kakan fort upp på låtsas.
Härligt taktilstimulans från en kall, fuktig och hal stock. Intressant yta att upptäcka på med hela kroppen.
Barnen tar lite fria aktiviteter innan maten som b.la att mecka och skruva vid snickeribordet. Barnen övar fingermotorik, matematik med antal, teknik utmanas då barnen försöker att ta loss sakerna, skruva och banka mm.
Högläsning från de nya böckerna från biblioteket. Bland annat boken om potträning, alla övar med att gå på pottan. Till och med fågeln uppe i trädet.
Vår nya kompis blir allt tryggare med de olika miljöerna, kompisarna och pedagogerna. Innan maten leker några tillsammans med dockorna och att de ska äta. Barnen övar på att benämna att det är glass, olika smaker på glassarna då de har olika färger, grönsaker och frukter sorteras upp osv.
Barnen har ätit tomatsoppa med makaroner, bulle och crème fraiche. Soppan serverades med mjölkprodukter och utan mjölkprodukter så att alla kan äta.
Barnen tar lite fria aktiviteter innan maten som b.la att mecka och skruva vid snickeribordet. Barnen övar fingermotorik, matematik med antal, teknik utmanas då barnen försöker att ta loss sakerna, skruva och banka mm.
Högläsning från de nya böckerna från biblioteket. Bland annat boken om potträning, alla övar med att gå på pottan. Till och med fågeln uppe i trädet.
Vår nya kompis blir allt tryggare med de olika miljöerna, kompisarna och pedagogerna. Innan maten leker några tillsammans med dockorna och att de ska äta. Barnen övar på att benämna att det är glass, olika smaker på glassarna då de har olika färger, grönsaker och frukter sorteras upp osv.
Barnen har ätit tomatsoppa med makaroner, bulle och crème fraiche. Soppan serverades med mjölkprodukter och utan mjölkprodukter så att alla kan äta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar