måndag 22 november 2021

Måndag 22/11 Ateljén är öppen

 

Samlingen inleds med frukt som vanligt. Sedan blir det en förfrågan om vad barnen har gjort under helgen? Någon svarar mycket tydligt INGENTING! Och så kan det vara att man inte har gjort någonting alls. 

Barnen upptäcker en blå påse på mattan. Vad kan det vara i den? Det hörs så när den skakas. 
Många duplo läggs fram. Det byggs sedan fram ett stort torn, och kanske är det Turning Torso. Det blir höga torn som sätts tillsammans. Kalle får sedan sätta sig högst uppe på tornet. Det blir många betydelsefulla begrepp som övas tillsammans i samlingen som b.la högt, många, högst, lågt och lägre osv. 
Lika snabbt som det blev ett torn blir det sen en häst tycke en flicka. Tillsammans övar barnen vidare på lägesbenämningar med hjälp av Kalle som sätter sig på olika delar av hästen. Barnen övar begreppet på hästen, bredvid hästen, bakom och framför hästen osv. 
Flickan visar och berättar att Kalle ska rida och han sitter uppe På hästen. 
Sedan öppnas ateljén upp och barnen kan skapa fritt med play-do och olika material som lego, geometriska figurer i olika färger, de glittriga figurerna och de färgglada stickorna osv. 
                                               En liten söt nalle har trycks ut av en kompis. 


                                              Några barn vill baka olika varianter av sand kakor. 
                             Barnen är allt säkrare med att ta sig upp och ner vid rutschkanan. 

Någon barn får uppdrag att hämta sand i en hink till vårt experiment "Vulkanen". 


Barnen har haft teknik med ett experiment dvs VULKANEN. Det blir en Vulkan i sand och en i play- do. Det blir mycket bubblor som kommer ut. En kemisk reaktion av bakpulver, karamellfärg (blå) och vinäger.  
                                         Massa bubblor som i en pool, säger en flicka 

                                                Det bir bubblor i massor som flyter ut överallt. 


När barnen kommer in hittar en kompis den blåa projektpåsen som barnen hade på samlingen. Av duplo lego läggs det fram en väg för vår avdelningsfigur dvs Kalle. Han får sedan gå och först knackar han på den blåa dörren. Han kommer in i det första rummet och och sedan går han till den röda dörren och knackar på..
Kalle går en ojämn bana dvs upp och ner på olika Duplo, vissa är låga och vissa av dem är lite högre. Barnen övar de  analoga digitaliseringen dvs de första inom programmeringen  och får förståelse att styra något själv och ta den från dörr blå till den röda dörren. Barnen övar på att lyssna, få och ge kommandon, språk, matematik med antal duplo i banan, färglära med att öva på olika nyanser av färgen blå osv. 



Kalle går gå båda hållen i banan. Från den blå dörren till den röda dörren och tvärtom. 
Kalle är snabb i banan och redan framme igen till den blåa dörren som han "Knackar på" igen
Alla barnen har ätit vegetarisk måltid och egentligen vegansk då vi utesluter mjölkprodukter. 
Normkreativa böcker under sk uppevilan. Bland annat  boken om mammorna blir intressant. Dock inte så intressant så att det blir högläsning av den. Utan det blev om boken om Bella. Bella är en pojke som känner sig som en flicka. Lite svårt men betydelsefullt att öva och lära om detta då vi alla har rätten att vara den vi är. 
Fri lek därefter då de äldsta måste göra tårta som de säger. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar