Ny vecka är här. Vår ena kollega är ledig måndag, tisdag och onsdag. Det är också Bdu på torsdag och fredag denna vecka istället för onsdag och torsdag. Påminna om att julledighetslappen måste in på fredag 12/11. Flera barn saknar familj kollage. Försök göra dem så snabbt ni kan då vi vill hänga upp alla fina kollage nu. Projektboken "Knacka på" och därmed projektarbete kommer påbörjas mera under veckan. Barnen övar flera betydelsefulla begrepp från boken "Knacka på". Bland annat färgerna, djur, lägesbegrepp, matematik, språk osv. Så under november övar vi på den blåa färgen då Kalle går in i den blåa dörren. Så mycket som möjligt kommer bli i färgen blå. Play- do leran är gjord med blå karamellfärg (fast man tycka den var grön). Projicering och programmering ska tas upp och övas mera. Högläsning av boken kommer även bli via projektorn osv.
Samling på stjärnmattan innan ateljén öppnas upp. Det blir fruktstund. Sedan sjunger vi tillsammans "Hej Alla sången" och välkomnar alla till en ny vecka. Vi har ju en kompis som har fyllt 2år i helgen.Därför blir det kalas för vår kompis. Vår födelsedagskompis får sitta på Bolibompastolen och får ett födelsedagskort som är nytt för i år. Med stor tårta och några färgglada vimplar.
Tillsammans skannar vi från lärplattan en valfri födelsedagssång från födelsedagsunderlägget, det blir Babblarnas Grattis sång. Sedan sjunger vi vår egen "Vi gratulerar sång" och hurrar två gånger.
Sedan blir Ateljén öppen, i dag får barnen skapa och arbete med play-do lera. Barnen som inte vill skapa med lera kan öva sin motorik vid rutschkanan. Upp går barnen och åker ner.
Barnen gör mönster och använder lite naturmaterial som hittas på marken. Här görs prickar med hjälp av ett litet bär.
Kavla och platta till sin bit övas med hjälp med kaveln.
Barnen skapar fina figurer, bakar ihop små, stora och tjocka kakor osv.
Play-do leran kommer mycket på marken idag så barnen får hjälpa till med att plocka undan överbliven lera. Vi slänger den smutsiga leran i papperskorgen.
Barnen övar på vad råvarorna heter, att man kan laga mat med dessa råvaror i leken och äta dessa på låtsas osv.
Barnen har fria aktiviteter innan maten. Några hör sagan om Grodan och några leker och upptäcker de nya råvarorna i dockvrån. Barnen övar sinnena dvs känna, lukta, titta och skaka någon då de kanske hörs något, taktil då någon upptäcker skillnaden på mjukt och hårt osv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar