tisdag 23 november 2021

Tisdag 23/11 Barnens delaktighet och inflytande

 Kalle är med på barnens samling idag. Både Kalle och barnen får fruktstund. Tillsammans sjunger vi vår sång "Hej Alla". I hallen övar och lär barnen om kläder, färger och kroppsuppfattning. För Kalle ser ut precis som alla andra med två ben , armar och två händer osv. Han har också kläder. Vad har Kalle på sig? En kofta tycker barnen men får lära sig att det är en skjorta. Flera barn vet att det är i färgen blå.. Någon säger sedan att Kalle har röda byxor. Och vit tröja med en visp och olika saker som finns i köket. Någon säger att Kalle är 5år och är en flicka. Ja, kanske är det så då vi inte hittar någon snopp. Kalle namnet kanske är en pojke eller? Nä, Kalle är en flicka, säger någon av de äldsta barnen. Dagens uppdrag ute blir att visa och ta hand om Kalle på gården. Men Kalle har inga varma ytterkläder som ni, så ni måste ha honom i famnen och ta hand om honom. 

Barnen har vantar nu när det har blivit kallare.  Det blir en utmaning att sätta på sig. Men barnen försöker ta på dem, då någon hittade en vante. Dagligen övar barnen att göra olika saker som utmanar dem och då b.la ta av och på en vante. Allt för att stärkas i sin identitet och framför allt sitt självförtroende mm.  

Barnen tar sig för att blåsa såpbubblor och öva munmotorik med att blåsa, koncentrera sig med att både ha flaskan och att kunna göra bubblor. Barnen övar olika begrepp som titta, den flyger i väg, många, små bubblor, högt uppe och lite bubblor osv. 

Barnen tar väl hand om Kalle på gården. Han får b.la åka rutschkana  och får  då sitta i någons famn då det kan gå snabbt ner. 
Barnen leker vid rutschkanan och visar Kalle hur man ska gå upp på stegen och åka ner. 

Kalle är med och leker vid bilen. Han gömmer sig där bak. Några barn sitter där fram och kör och vissa tar med såpbubblorna.  

En grupp barn som kommer in först får öva på några nya råvaror till dockvrån. Det är b.la några rotfrukter. Det det är 6 totalt. Det är fem morötter, två lökar, en kålrot osv. Barnen får ta upp råvarorna från påsen, de läggs sedan  i korgen. Barnen känner, luktar, räknar och undersöker råvarorna. 
Barnen övar språket med de olika råvarorna, det blir det matematiska språket jämför utseendet på råvarorna, någon är lite, stor, lång, kort, antalet hur många det är totalt och hur många det är av respektive råvara osv. 

                                       Någon bygger upp med duplo på en stor duplo platta. 
Fri lek innan maten, bygger några upp en ny tågbana. Barnen tycker att både  bilar och tåg ska åka i banan. 
Innan maten plockar barnen undan de leksaker som har används.  Tillsammans sjunger flera barn " plocka undan sången"... 
 Kalle är med vid måltiden. Och idag tar de äldsta hand om honom vid måltiden. Undra om han tycker om fisk? 
Barnen får ta upp själva så mycket som möjligt. Att få ta ansvar och känna sig  självständig är något man strävar efter på förskolan. 
Panerad fisk, potatis, sås och grönsaker blev dagens lunch. Detta verkade barnen tycka om. Panerad grönsaksbiff istället då med mjölkfri sås för dem som utesluter fisk. 
Under uppevilan har de äldsta övat yoga med Bamse. Här visar en flicka upp att hon kan sätta ihop fötterna och därmed övningen "Fjärilen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar