fredag 26 november 2021

Fredag 26/11 Digitalt meningsskapande inne och ute

 Vi vill informera att det upptäcks några  fall av höstblåser på avdelningen. 

Innan uteleken får barnen lite fruktstund på sina platser. Barnen övar på att det har blivit fredag, den sista dagen sen är det helg. Tillsammans sjunger vi vår sång 
Hej Alla! Barnen får veta vad man kan göra i dag. Några barn är inne vid programmeringsbordet med Kalle. De barn som är ute har ikt och rörelse ute med flera rörelsesånger från Bolibompa Draken. 


Ikt (informations-och kommunikationsteknik) med hjälp av barnens nya ljus kub. De nya geometriska figurerna  används och sätts ihop. I vissa figurer är det lite glitter medan det är spegel på några. 



Barnen som är ute får också använda sig av att ta bilder med lärplattan. En utmaning att hålla den och att trycka på knappen. Tillsammans hjälper vi varandra och det går till slut och det blir några bilder. 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla  nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften...(Lpfö 18:14).

Med små dockor får barnen ha egna små Kalle figurer . Barnen övar på att lägga olika banor till de två första rummen. Barnen knackar på den blå dörren och går först en bana. Vid de blåa rummet upptäcker någon att  Kalle badar.  Barnen får höra sången då Kalle spelar på trumman, som barnen kan se på bilden där. " Kalle Kalle spelar på trumman låter det så här. Bom bom hör så fint det är." 
Därefter går barnen vidare med sin  Kalle. Det är den röda dörren som barnen  Knackar på. Där inne i det röda rummet sitter kaninerna och äter. 
Barnen ser de olika rummen, leker, övar olika begrepp och en kanin hamnar på bordet. Någon säger,  att kaninen är på bordet. 


Något barn vill ta med Kalle på en upptäcktsfärd då det har byggs upp en egen tågbana. Barnen för sedan Kalle genom banan. Upp för backen och ner för backen osv.

Mycket kärlek i det röda rummet då flera kaniner kramar varandra. Kärlek är bra och det behöver både djur och människor. 

I det röda rummet hos  de sju kaninerna från  boken "Knacka på" övas många betydelsefulla begrepp. Maträtter, grönsaker, storlekar, lägesbeskrivningar, antal, jämförelser av storlekar och utseenden och även färger nämns av barnen osv. Barnen får leka sig fram från de olika sakerna i tema påsen. 
"När barnen plockar, när barnen plockar går det väldigt snabbt....".
Vegetariskt för alla idag till lunch. Pasta med sojafärs och goda grönsaker. Majs! Är dagens favorit från grönsaksfatet. 
Barnen som inte sover får öva några djurfamiljer. Det är  hästens, kons, getens, åsnans och hönans familj som förs fram. Det blir mycket språkträning och då även det matematiska språket och klassificering, storlekar och andra jämförande, som barnen upptäcker. Barnen övar på hur de ser ut, antal, vad mamma, pappan och deras barn heter. Ikt dvs lärplattan kompletteras i detta lärande. Då barnen ser dessa  olika familjerna och deras läten hörs också. 

Nu önskar vi trevlig helg! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar