Jag har en svan på min tröja i dag, säger flickan.
Någon tycker om sin fina smörgås som har fått ögon. Det är banan öga, som flickan säger. Hon tar kameran och tar en bild.
Barnen hittar ärtpåsar inne på den röda mattan då det är tid för rörelse och motoriska övningar. Barnen tittar och påpekar på de olika ärtpåsarna. De är prickiga, blåa och svarta. Barnen övar med de vanliga låtarna som Babar elefant men ta ärtpåsen med en tänkt snabel. Barnen övar på att ha en ärtpåse på olika delar av kroppen. Barnen sätter påsen på huvudet och axeln osv. Barnen utmanar kroppsuppfattning, koordination, perception, rörlighet och balans osv.
Mot slutet övar barnen på att slänga ärtpåsarna i korgen. Tillsammans räknar vi hur många påsar som ligger i korgen osv.
Barnen får gå på ärtpåsarna och känna på dem osv.
Barnen sitter och gräver vid den korniga sanden. Medan de är några som åker rutschkanan.
Motoriska övningar vid stockarna. Upp och ner vid stockarna.
Barnen står på stockarna och stenarna. Barnen övar på övningen knäböj. Upp och sitta ner vid stocken. Det blir många knäböj och det känns i benen.
Stora hopp nerför olika stockar och stenar.
Någon av de äldsta barnen blir intresserad över det programmerade bordet med olika rum från boken " Knacka på". Kalle går in via den blåa dörren. Hur ska Kalle gå för att hitta den röda dörren? Vad kan Kalle göra i det 1: a rummet? Vem är inne i det 2:a rummet? Osv.
När man har knackat på dem röda dörren kommer man sen in till kaninerna. Det är sju kaniner som sitter och äter gott.
Barnen har ätit broccolisoppa med crème fräscht, nybakat bröd och mjölk. Mmm, så gott! Barnen får vara försiktiga för att det är så varmt. Man får blåsa på soppan.
Barnen får gå på ärtpåsarna och känna på dem osv.
Barnen övar att gå, runt mattan med påsar som hinder, gå på tå osv. Springstund blir det också.
Flera barn hjälper varandra idag vid påklädningen. Tillsammans upptäcks och visas upp olika blå klädesplagg osv. Barnen får frukt som vanligt och en kompis hittar en nalle. Det blir då flera nalle sånger tillsammans. Det passar ju bra då det är nallar i vår projektbok. Motoriska övningar vid stockarna. Upp och ner vid stockarna.
Barnen står på stockarna och stenarna. Barnen övar på övningen knäböj. Upp och sitta ner vid stocken. Det blir många knäböj och det känns i benen.
Stora hopp nerför olika stockar och stenar.
Någon av de äldsta barnen blir intresserad över det programmerade bordet med olika rum från boken " Knacka på". Kalle går in via den blåa dörren. Hur ska Kalle gå för att hitta den röda dörren? Vad kan Kalle göra i det 1: a rummet? Vem är inne i det 2:a rummet? Osv.
När man har knackat på dem röda dörren kommer man sen in till kaninerna. Det är sju kaniner som sitter och äter gott.
Barnen har ätit broccolisoppa med crème fräscht, nybakat bröd och mjölk. Mmm, så gott! Barnen får vara försiktiga för att det är så varmt. Man får blåsa på soppan.
Det var en gång en en liten kanin som aldrig fick bestämma något....
Och det är faktiskt ORÄTTVIST! Bli en samtal om att vara kompis men det kan inte bara vara att en bestämmer osv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar