tisdag 16 november 2021

Tisdag 16/11 Barnens delaktighet och inflytande

 Dagen började med att barnen tog på sig tillsammans med lite musik. När barnen var klara bjöds det på lite frukt som idag blev äpple och päron.

När barnen var klara med frukten sjöng vi vår  "Hej Alla sång". Alla lyssnade flitigt och försökte sitt bästa med att sjunga med.

Idag var det mycket som hände och mycket skulle hinnas med när vi väl kom ut. Barnen  spelar på marimban  med händerna och med handtagen, samtidigt som vi sjöng sånger. Favoritsångerna sjöngs så som b.la  "blinka lilla stjärna, imse vimse spindel och hjulen på bussen".
En annan populär sak under förmiddagen var bollen, barnen tittade på hur den såg ut och barnen såg att det fanns stjärnor. Sen kunde man sparka den men även kasta den med händerna.
Barnen tränade på att gå upp för trapporna för att kunna åka ner för rutschkanan. Det gjorde vissa om och om igen, det tyckte dem var superkul. Barnen kunde åka ner på olika sätt dessutom så barnen testade sig fram till vad som var bäst.

Man hittade även senare ytterligare en till boll. Då kunde man jämföra dem, se skillnaderna på dem och likheterna. Bollarna rullades och hölls av barnen. Många ville vara med och testa.
Naturmaterial är roligt att känna på, höra att det  prasslar och att samla löv. 


Innan maten får barnen ta ansvara för sitt material från de olika lärmiljöerna.  Tillsammans räknar vi in på tre också plockar alla barn undan. 

Liten spontan sångstund med valfria sånger önskade några att få ha. 



                               Det veganska blev idag morotsbullar med potatis, sås och grönsaker. 
                               Fiskgryta med  potatis och grönsaker. Mmm, verkar gå hem idag. 

Uppe vilan börjar först med att barnen får  egen sk "tittläsning". 
Därefter blev det en språkpåse i projektet "Knacka på". Det är Kalles blåa påse med olika saker från de olika rummen. Det är katten och gubben som är intressant. Barnen  övar på färgskala  med de fem färgerna, lägesbenämningar och olika antal mm. Språkträning med hjälp av en lustfylld påse i temat och med flera matematiska begrepp. 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar