fredag 1 oktober 2021

Fredag 1/10 Digitalt meningsskapande bla programmering

 Idag har barnen blivit introducerade inom programmering på ett lättsamt och lustfyllt sätt. Med färgade kaplastavar bygger vi tillsammans upp en bana från gräset till vattnet. 

Barnen för då de får enkla kommando var de olika djuren ska gå. Färgerna nämns, antal steg. Det är djuren noshörningen, pingvinen, och krokodilen som går i banan. De går först från vattnet till gräset och sedan  tvärtom. Barnen räknar hur många djur som kommer till vattnet resp till gräset. 

Någon övar siffrorna vid matematikhyllan och lägger upp antal 1-3 då man får verbala instruktioner. Tillsammans övas språk inom matematik med antal, siffersymbol och barnet får visa upp sina kunskaper inom TAKK då vi förtydligar siffran och föremålet och färgen på båten. 

Programmeringen utmanas med olika uppdrag i banan. Hoppa antal steg och gå i cirkel mm. 
Den gröna cirkeln ska visa att man ska ta sig runt i en cirkel. Vid den banan blir det polisen som tar dessa uppdrag. 
Vid bordet växlar barnen med att använda kameran, de tar bilder på olika djur som är med i den uppbyggda banan osv. Det som verkar mest intressant är den nakna dockan i vagnen. 


Barnen har haft en samling som inleder som vanligt med frukt och samling sången "Hej Alla vad kul att se sig...."
Vad kan det ligga under handduken? Någon överraskning kanske? Det är alldeles platt. 
Frukten är slut blir visuellt och vi övar takk med att göra tecknet med händerna. 
Det blir qr-kod - samling som ger fem olika sånger. 
Barnen övar språk med olika ord och begrepp,  lyssnar, räknar, och följer talrade 1-5 . Fem som hela handen, säger vi och visar upp hela handen. 
Hej kompis sjunger barnen och övar på olika rörelser som uppmanas i sången. Det blir även sångerna en elefant balanserade, springa springa, huvud, axlar knä och tå och sist de tio små indianerna. 
De olika qr- koden ger några rörelsesånger. Bland annat i sången "Hej kompis" övar barnen på att klappa, stampa, hoppa, nicka och niga osv. Alla barnen är aktiva och gör efter i sången.  Stampa kan man göra sittande. 
Vid samlingen visar något barn upp rörliga poser. Det ger ett fortsatt lärande inom yoga. Pedagogen tar upp tre olika yoga övningar som barnen försöker härma. Det är posen stående  hunden,  plankan och luftballong. 
Sedan räknar vi in, för det är tid att äta lunch och då övar barnen med att plocka undan och därmed öva sången "när barnen plockar."..
Veckans hjälpreda hämtar matvagnen. Barnen får känna sig delaktiga och får ta ansvar med att hämta något. Barnen övar på att det är pasta och de olika grönsakerna. Att man får köra nätt annars tapp man kanske något. Barnen  öppnar dörren och stänger dörren efter sig. När vi kört in vagnen till avdelningen  sägs , "nu är det mat". 


Idag övar barnen med att äta från papptallrikar. Det blir en utmaning, någon blir upprörd för att tallriken rör sig lite. Men man kan hålla tallriken med den ena handen. Så det går bra till slut. God vegetarisk pasta har barnen ätit idag. 
Ikt under uppe vilan med en saga om Alfons Åberg. Alfons och hans pappa har tråkigt och bara klagar men så kommer Viktor på besök. Och allt blir så mycket roligare. Nu är Viktor frisk så de kan leka resten av eftermiddagen. 


Av barnens egna bilder från utevistelsen har vi satt ihop till en bok. Digitalt meningsskapande blir det med dessa bilder som barnen tycker är intressant från just utevistelsen. Den röda tråden med dessa bilder är mycket färg, mönster och underlag som sand och gräs osv. Barnen övar språk med att föra fram vad det är för något på bilden, kan vi hitta detta ute? Vad liknar bilden? Vad är denna bilden tagen? osv.


En aktiv fm så efter mellanmål går alla barnen ut. Behöver frisk luft för hela kroppen och knoppen. 
Nu vill vi önska er alla en trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar