Rörelse efter frukosten. Cd-skivan Rörelseglädje. Barnen övar på sången säg, god dag då man kan nicka med huvudet. Man kan såga tillsammans med en kompis. Barnen efter liknandet av sågande, genom göra sågliknande rörelser med armarna och sågar sågar....
Barnen övar balans, stå på ett ben, snurra, hoppa, knattegå, dansa loss och springa.
Dansa och gunga med i musiken med sin fina kanin.
Språkträning med berättande och uppvisning av sina kläder vid hallen. Det är bläckfiskar på strumporna, och att man har två strumpor. Barnen övar med att sjunga och benämna byxa och jacka jacka....
Barnen övar på frukterna äpple och päron. Barnen säger, två äpplen och ett päron. Barnen övar på att hitta likadana dvs ett par. Antal frukter tillsammans dvs 3. Någon av barnen säg att de bara vill ha en liten bit. Så då blir det en visuell upplevelse och lärande på "liten" och "stor" frukt. Mycket matematik med frukter på ett enkelt och lustfylld sätt och helt efter barnens delaktighet och inflytande.
Vid uteleken fångas barnen mycket med att skapa med sanden. Här blir en liten fin pannkaka från den gröna tallriken. Banka med stekspaden är av betydelse.
Så var pannkakan klar
Vid uteleken idag blir det ett bord fylld med pannkakor. Pannkakorna blir i olika storlekar. Pannkakor i olika färger från olika modeller av tallrikar. Barnen använder spatlar, spade och stekspade mm.
Vid kanten vid sandlåda blir en annan modell av kaka som är lite högre. Banka är av betydelse då det utropas BANKA!!
Sitta i sandlådan med att använda sand med olika redskap som spade och kanna. Mycket utforskande med sand och behållare i sin egen takt.
Magnetisk bygg-och konstruktion utmanar någon med. Sätta några figurer dvd kvadrater i en rad på whitebourd. Och att det fastnar. Även upptäcka skillnaden med att bygga ihop bitarna på golvet.
Innan maten övar barnen med att konstruera olika banor. Det blir bilbana med mjuka klossar. Bilen kan köra i den tillverkade banan. Tågbana övar barnen också med att bygga upp. Koppla ihop vagnar. Vi sjunger sången tinge linge ....
Barnen har ätit ris och kycklinggryta med curry. På grönsaksfatet var det rödbetor, rivna morötter och kål. Någon delar mat med grisen. Vill bara ha ris och lite kyckling. Ordet lagom övas då det hela blir lagom mängd ris.
Under uppevilan övas språket med att rimma från flera ramsor. Bland annat ramsan om Pelle Plutt.... . Fast någon påpekar att man inte kan sätta fast sin tå med en hammare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar