Därefter övas språket med hjälp av en ny språkpåse. Vad har vi i påsen? En ekorre, en gran, kottar, gasbinda och dockor.
Barnen övar på olika begrepp av dessa sakerna, känner på dem och jämför dem, det är mjukt, hårt och taggigt. Barnen övar sedan sången som vi kommer på tillsammans. Det är ju om ekorren som slog sin lilla tå och fick linda på sin svans. Ja, "ekorna satt i granen"Efter samlingen får barnen rita med färgade kritor på färgade papper. Någon kompis tar hand om ikt material som bandspelaren och kameran.
Barnen samlar löv från förskole gården. Barnen plockar massor i olika varianter. Det ska vi ha till vår HÖSTFEST.
Barnen skapar fritt med färgade kritor och klistrar på löv.
Vid barnets skapande med färgade papper utmanas barnen då vissa kritor syns kraftigare medan det inte syns så bra med grön krita på grönt papper osv.
Barnen som inte vill skapa i ute ateljén övar på att ta sig upp och ner vid rutschkanan. Någon hittar en stor pall i skogen. Barnen tar sig upp och står på den och hoppar ner.
Lek inne vid båten, då får man sitta ner. Tillsammans sjunger vi sången "en liten båt blir ofta våt".....
Fri aktivitet innan maten. Någon läser bok, någon målar löv på en mall.
Matlagningen vid dockvrån utmanas och inspirerar med olika kryddor idag. Det är lagerblad, muskotnöt, stjärnanis kryddpeppar och kanel. Barnen får en möjlighet att dofta, lära sig vad det heter, att man kan öva matematik, då kryddorna sorteras. Någon tar i tu med detta och blandar och gör soppa mm.
Mmm, tycker barnen då barnen får uppleva något nytt. Barnen verkar tycka om dofterna mm. ( detta kommer endast fram i en liten mängd. Med en mycket aktiv pedagog, som samlar ihop och förvarar kryddorna uppe på vasken efter användning.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar