Barnen har en liten samling innan ateljén öppnar. Barnen äter frukt. Barnen övar på kompisarnas namn genom en namnsång. Mot slutet tar vi några önskesånger. Baland annat imse vimse spindel mm. Tillsammans skapas VI-känsla då barnen övar på namnsången och delaktighet barnen får önska sånger mm. Barnen får inflytande och delaktighet för sitt lärande och därmed sin stund för samlingen. Alla i vår grupp får synas och bekräftas och bli inkluderade.
Sedan öppnas ateljén. Varsågoda!
Lera kan barnen använda ute vid ateljén. Det blir mycket som trycks ut av de olika verktygen som finns. Det finns spatlar, knivar, sporre, kavalar och former mm.
Trycka med hjälp av en kavel kan man också göra.
Barnen ritar med krita på stort papper. Det är färgerna blå, grön och rosa.
Någon står vid kritorna och pappret och ritar lite fritt. Sortera färgkulörerna på kritorna. De små behållare är också intressanta. Barnen övar på fingermotorik, språk, teknik, och följa med och lyssna i boken. Barnen lyssnar, reflekterar och övar flera betydelsefulla begrepp inom språk och matematik genom denna intresseväckande bok. osv.
En av våra nya kompisar som då är äldst har tagit ansvaret för att hämta vagnen. Mycket mat då barnen är fördelade vid tre bord till lunchen.
Kycklinggryta med mjölkprodukter och utan mjölkprodukter och mycket currysås serverades med ris och grönsaker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar