måndag 20 september 2021

Måndag 20/9 Ateljén är öppen

 Börjar med en påminnelse till alla nya vårdnadshavare. Att vi pedagoger inte ta ansvar för barnens vagnar. Ni får säga till när vagnen ska vara här och då sätter vi in dem i förrådet på  kvällen . Tömning av era vagnar ta ni vårdnadshavare ansvar för. Det tar man in då man lämnar sina barn. ALLA LÄMNINGAR oavsett tid SKER NU VID YTTERDÖRREN. MAN RINGER PÅ KLOCKAN  ELLER MOBILEN OM VI INTE HÖR. Endast vårdnadshavare till våra  inskolningar kan komma in dvs två stycken. Då är det som innan en vårdnadshavare per barn  Tänka på avstånd. 

På Måndagarna är ateljén öppen: 

Barnen börjar med en samling där vi tar frukt först. Man sitter på mattan och äter sin frukt. Barnens närvaro övas det är 8barn i dag. Barnen övar på att det har varit helg och att det är en ny vecka. Och den första dagen som heter måndag. Och då är ateljén öppen. Aktiviteten tas  fram och inspireras. 
Något barn visar tydligt siffran 8 vid samlingen. Hela handen och tre  fingrar på den andra. Barnen övar på att säga siffran på  svenska och engelska. 

Vid soligt läge får barnen öva på att blåsa såpbubblor. Lustfyllt blir det då vi tar färgade papper för resp färgad flaska. Barnen  övar på att hålla flaskan och pinnen där man blåser och får bubblor. Barnen får förslag på att man kan blåsa bubblorna ner mot pappret, så det blir fräcka mönster. Barnen övar på att blåsa, färger och forma stora, många, små och få bubblor. Det blir mycket färger då solen reflekteras vid detta soliga läget. 



ÅÅå en BUBBLA! Så fint det blir mot det blå pappret och mot solljuset. Det blir stora och små bubblor på pappret. Någon får fram skum på pappret. Det blir mycket vått då barnen är flitiga på att tömma flaskorna med såpbubblor.
Barnen som vill prova denna aktivitet får göra det. Så barnen övar även turtagning, språk då de nämner de olika bubblorna, teknik med att skapa på ett annorlunda sätt med bubblor på papper mm. 

Fina alster sätts upp vid ateljén. Någon är väldigt noga med att påpeka vem som gjorde vilket ark. 

Blir också mycket skapande vid sandbordet vid sandlådan. Det bakas ihop stora, höga kakor i olika modeller. Vissa kakor med kaninen och fisk motiv.  
Någon väljer att åka rutschkana.  Gå upp via stegen och sitta ner för att åka. 
Ögonblicksfrågan blir det här med ögonblicksfrågan: Vad kan jag som pedagog ge för lärande och utforskande utifrån könstillhörighet vid sandlådan? Vi tänkte filma en snutt men kamerans batteri tog plötsligt slut. Så vi provar i em igen. 
                           En fast kaka i en kanin form, fast och fin. Bankar till den noga och plötsligt är den klar.
Barnen går sedan in i smågrupper. Barnen får ta ansvar med att öva att ta av sig skorna med hjälp av stövelknekt och västen. Sedan väntar vi in alla sittandes på sin plats. 
Barnen har ätit Lasagnette med ost och spenat. Grönsakerna rivna morötter, ärtor och rödbetor. Nja, vissa har ätit lite och vissa lite mera. Lasagnett utan ost serverades också. 
För varje vecka lär sig de nya inskolade barnen rutinerna  på förskolan. Vid rutinerna då barnen ska gå ut till uteleken, går in efter uteleken och vid sk sovvilan som här somnar själva på sin sovplats. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar