Veckans olika dagar har delas upp i olika ämnen. Tisdag för vi fram barns delaktighet och inflytande. Vid barnens utelek blir det mycket motoriska övningar som upp och ner vid rutschkanan. Barnen övar på att gå upp vid stegen och sitta ner för att åka. Mycket grovmotorik övas vid denna lärmiljön. Barnen utmanar sin balans, rörlighet, perception, kroppsuppfattning och farten med kroppen kan styras. Det kan gå långsamt och snabb, detta väljer man själv.
Barnen väljer att cykla och ta dig fram på både små och stora cyklar.
Några av de nya barnen upptäcker planteringslådorna, det är blommor och blad som är härligt att ta på. Lärandet kopplas ihop med våra sinnen barnen känner på det, doftar, gnuggar och smakar lite nätt på det. Vi lär ju med hela kroppen, dock kan man inte äta dessa blommor. Barnen som kommer in vill visa sina tryck på kläderna. Det är kaninen och katten. Titta igen, är det kaninen? Det är ekorren så vi sjunger hans sång. Katterna också utropas det. Så barnen visar upp tecknet för katt dvs takk. Barnen sjunger sedan tillsammans sången "lille katt"....
Barnen har ätit panerad fisk, potatis, remouladsås och grönsaker. Ärtorna blir dagens favorit från grönsaksfatet.
När de yngsta sover efter maten läser och berättar vi kring några böcker. Det är om när Totte badar.
Denna boken är det inte så mycket text. Därför blir det en sk "bildpromenad". Barnen och pedagoger visar och berättar sin kunskaper utifrån boken olika bilder. Det blir en utmaning i barnets eget berättande via deras hypoteser om vad boken handlar om och vad som händer i handlingen osv. Pedagogen introducerar ord och begrepp som möts med olika bilder i boken.
Även om boken om när Bo tappar en tand. Att tappa tänder blir intressant. Man får ju nya tänder också kan tandfen komma så får man en guldpeng. Vad kan man köpa med en guldpeng? Kanske en boll, bil eller något annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar