Barnen introduceras med att man kan koppla ihop Duplo vagnarna, det blir sången "tinge linge tåget går".... Det blir kritorna som stiger på tåget. Det blir matematik med 1;a , 2;a och 3: e kritan mm.
Barnen har lekt med noshörningen tillsammans med fiskarna, båtarna och is klossarna osv. Barnen bygger i hop tågbana med raka, svängda banor. Även några broar har vi med. Tåget åker längs med mattans kant. Och tåget åker runt ett stort landskap med is, hus, djur, låga torn med tak och höga torn. Barnen får följa med ett tåg via lärplattan, som kör i ett landskap med mycket ljud osv.
Barnen kopplar på vagnar och det blir många vagnar och långa rader.
Barnen upptäcker att viss tåg fastnar under bron. Att denna bron är låg och inte är så bra. Att vagnarna är olika till utseende och vissa likadana. Vissa kan komma under bron och då sjungs sången vidare av barnen.
Barnen övar med att experimentera med sand och olika verktyg. Språk och kommunikation, fantasi, kreativitet och turtagning övas vid sandlådan.
Barnen väljer även att leka vid sandbordet med traktorer. Barnen öser sand med spadar, kakformar, och med skopan. Några barn hittar pinnar i olika längder. Dessa pinnar är med i leken. Bland annat görs mönster och streck med hjälp av pinnarna.
Mycket lustfyllt kreativt lek i köket tillsammans med övriga barnen på förskolan. De yngre blir intresserad och vill följa med i leken då det lagas mat, äter och diskar på lotsas. Imitationen är stor och de yngsta lär sig begreppet "vad man kan göra i ett kök?"Barnen väljer även att åka en liten tur med bilen. Man kan ha händerna på räcket eller på ratten och tuta i mitten, om något kommer fram framför bilen.
Barnen har upptäckt vårblommor, "titta blomma" påpekar barnen. Barnen tittar, känner och undersöker.
Ute ateljé är öppen. Idag kan man måla på griffeltavla. Barnen kan rita med olika färger och sudda ut själva och rita igen.
Biff, potatis, sås och grönsaker har barnen ätit idag. Mmm jättegott!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar