tisdag 9 februari 2021

Tisdag 9/2 teknik naturkunskap med projektboken


Igår på em skapade barnen egna snöflingor, lite pilligt men roligt att klippa och se hur olika snöflingor kan se ut. 


Barnens glas med snö blev som någon sa "vatten". Lite och mycket vatten ser flera barn att det blev. 

Flera av de äldre barnen hjälper till och det blir samarbete då denna fina snögubbe skapas vid dagens utelek. . 
Barnen har gjort sin variant av snögubbe, den är liten. Saknar dock en näsa. 
Barnen har ätit Laxgratäng med grönsaker. Barnen berättar att de har busat och gjort en snögubbe där ute. Fast någon kompis stampade och gjorde sönder den. Barnen har även haft högläsning och berättade utifrån projektboken. Något barn märker att det snöar hos MEMMO och MYSEN men inte hos oss idag, det är sol. 
Utforska en av språklådorna, det är den röda lådan. Barnen får utmana sig att öva matematik vidare med språk. Hitta likadana saker, olikheter dvs bokstav eller siffra. former, antal, fingermotorik, bygga, fantasi osv. Alla språklådorna är omtyckta av barnen och snart kommer det en låda till, dvs i färgen Vit.  
Dokumentation av ateljé utomhus som följer projektboken. Memmo och Mysen och Barnen går i lera och sand, vi har upptäckt frost och nu är det snö. Därför skapar vi med geggamoja, gör frost av salt dvs saltmålning och målar i snön och upptäcker i i olika storlekar mm. 
På andra sidan av planket ser man att det finns en ateljé med hjälp  av visuella bilder. Man ser också vad barnen har gjort dvs skapar med färg i snö. 
Även inomhus kan man se den röda tråden om vad barnen har gjort. Dvs  barnens reflektionsvägg. De gröna remsorna är strävans mål från läroplanen för förskolan Lpfö 18. 
Denna bok läser vi för barnen som har en liten uppevila. Det handlar om den första snön som har kommit, precis som det har blivit för oss. Precis som barnen har fått upplev så gör pojken i boken spår i snön, gör en snögubbe och går upp för kullen och åker ner från kullen osv. Sedan blir det avslappning med lugn musik från djurens värld. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar