Veckans pussel presenteras på det låga bordet. Det är ett pussel med lagom antal bitar som innehåller ljud. Det är b6ka köks ljud mm. Några barn blir intresserade och lägger pusslet mycket snabbt innan frukosten.
Efter frukosten går alla barnen in till musikrummet för att öva motorik med hjälp av rörelseprogrammet "rörelseglädje". Barnen väljer att dansa i par dvs två och två.
Det finns även några Jambatrummor som blir dagens utmaning. Barnen dansar, övar takt och känsla med hjälp av några av trummorna. Barnen övar på att trumma, känna rytm i hela kroppen och uttrycka sig med hjälp av trummorna då de igenkända låtarna kommer. Det är Babar elefant, verktygslåten, goddaglåten och knattegå.
Bamselåten blir det också. Och då kan man lyfta Allt. Under knattelåten som övas flera gånger så slår barnen på trumman då de går runt mattan. Barnen övar på att gå framåt, bakåt, perception. tempo och takt.
Först ska barnen åka ner för en liten rutschkana som sedan leder till stora mjuka kuddar där barnen ska balansera vidare på.
En kompis springer fram och bjuder på lite goda frön som ska användas till en kaka. Goda frön var det.
Cyklarna var ute på gården och barnen övade på motoriken vid cyklandet. Barnen visar att man inte behöver använda pedalerna, man kan cykla genom att sparka iväg sig själv med foten.
Sen blir det en liten paus med en samling som inleder med samlingssången. Barnen får välja mellan banan och äpple. Barnen får önska sig låtar som alla sedan hjälper till att sjunga.
Det blir låtarna blinka lilla stjärna, imse vimse spindel men sen lärde barnen sig även lite andra låtar så som var är tummen och apelsinsången.
Under uppevilan fick barnen använda sig av en ny bok om myror. Det bli en givande sk bild promenad från bokens fina bilder. Barnen talar om att det finns myror med snippa och pojk myror. Myrorna finns i sanden, jorden, i gräsmattan också bor de i stora sk berg som någon berättar. Ja, det är myrstack där det finns hur många myror som helst. I detta berg finns många gångar. Man kan upptäcka och se myror lättare i förstoringsglas eller med hjälp av lupp som man då kan se myrorna lättare, barnen övar med att handskas med dessa verktyg. . Vissa myror är stora, vissa är små, vissa kan flyga och vissa bits lite, får barnen veta. Barnen upptäcker olika varianter av myror och barnen räknar de sex benen och att de har två antenner. Med antennerna kan myrorna slåss med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar