tisdag 14 juni 2022

Tisdag 14/6 Barnens delaktighet och inflytande

Barnen tar för sig av valfria aktiviteter ute. Bland annat spelar barnen  mycket fotboll idag, det kastas, sparkas, rullas eller studsas till varandra. 

Alla cyklarna är ute och då passar alla barnen på att cykla runt och runt hela gården, roligast är när man åker ner för kullen, då är det snabbt säger barnen.

Matematik bowling är ute, barnen ställer sig i kö och väntar på sin tur. Men först hjälper barnen till att ställa upp flaskorna.


 Man får välja mellan olika bollar som man ska använda som bowlingklot.


Sen rullar barnen bollen mot flaskorna. Men förutom att rulla så vill några  kompisar istället sparka bollen eller kasta bollen mot flaskorna.

Alla flaskor har en siffra på sig. Det är talraden 1-10 i olika färger. Barnen lär sig siffersymbolen och även antal flaskor som ramlat ner osv.


Sen blir det dags för lite samling, det börjas med lite frukt. Idag väljer barnen mellan äpple och banan.

Alla kompisar hjälps åt att sjunga "Hej alla sången" . Sen är det dags för lite matematik.

Flaskorna visas upp och barnen ställer dem i sifferordning. Flaska 1 först sen flaska 2 osv ändra fram till flaska 10.

Barnen räknar med fingrarna. Barnen övar talrade även baklänges 10-1. Barnen får lära sig detta med hjälp av Takk. Med hjälp av flaskorna övar barnen det matematiska språket med hjälp av siffersymbolerna. Barnen övar även färgerna och flera färger som finns i projektboken. Även hitta färger i samma nyans  och olika nyanser som mörk och ljus. Hitta par och klassificera och hitta i samma färg övas också.  


Veckans hjälpreda hjälper till att hämta maten, idag blir det pyttipanna med mycket grönsaker. 



Lätt mat att ta upp själv idag. På förskolan främjar vi att barnen ska försöka göra saker själva som att bl.a. ta upp mat  duka av, tvätta och torka händerna för att stärka identiteten och självförtroendet mm. 

En favorit i i repris inleder uppevilan och avslutar med en avslappning. Därefter blir det fri lek inne på avdelningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar