onsdag 6 april 2022

Onsdag 6/4 Motorik och rörelse

 Dagen började ute på gården. Idag var barnen glada över att se alla vattenpölarna på gården. Barnen sprang och hoppade runt i pölarna. Samlade vatten med hjälp av olika spadar.


Vatten som samlades med spadarna hälldes i olika hinkar, i gräset, i brunnen eller i sandlådan.




Barnen gjorde gegga av sand och vatten och dekorerade bilen med den. Den blev väldigt intressant. Barnen nämnde att den kommer vara ren sen då det regnar.


Efter vattenlek var det dags för lite musik, barnen samlades vid sovloftet där stjärnmattan togs ut, olika trummor. Stora som små. Men det togs även fram högtalaren och lärplattan. Där barnen kunde lyssna på olika slags trummor.



När barnen skulle in igen fick alla lägga in sina kläder i torkskåpet. Då det var mycket hoppande i vatten idag. Barnen hjälptes åt att hänga upp och lägga in allt i torkskåpet.



När alla barnen tvättat händerna var det dags för lite samling. Som alla andra dagar så var det tema påsk idag med. Barnen lärde sig påsk sånger tillsammans med pedagogerna. Vi började med 10 små häxor låten. Då fick barnen besök av en liten häxa som flög till förskolan på sin kvast.




Efter samlingen var det dags för mat, idag serverades potatisgratäng med kyckling. Till maten fanns underbara grönsaker.

Under uppevila berättas projektboken Knacka på av en kompis. Alla barnen som lyssnar får vara med att knacka på dörren i boken. Tillsammans upptäcker barnen att det blir olika knackningar då någon knackar på mattan, byrån eller på hyllan. Det blir många knackningar. 
Barnen övar på alla de färgade dörrarna i boken och de olika händelserna. Mycket av det matematiska språket då vi tillsammans övar på stor, liten och mittemellan och klassificering då olika sängar, nallar och färger mm förs fram i boken.  
Tänkta dörrar läggs fram på golvet. Först börjar vi med fyra dörrar men det blir sen fem då alla dörrarna nämns i boken. Barnen övar färger och antal. Men även motorik då barnen får ta upp olika rörelsekort. Barnen får sedan lägga ut dessa rörelsekorten på valfri dörr. Det blir rörelsen klappa på huvudet, snurra runt, hoppa som en groda, vicka på rumpan och stå på ett ben. Dessa motoriska övningarna övas upprepande gånger. och det blir som att öva analog programmering då barnen övar på att ge kommando, att vi gör det upprepande gånger dvs loopar osv. Barnen väljer sedan var i programmeringen ska börja ingen är fel. Efterhand nämns bara färgen både verbalt och med hjälp av TAKK och tillsammans blir det en utmaning i rörelse och motorik där det då blir i ett digitalt meningsskapande.

Barnen får sedan ta fram föremål för respektive färg och räkna, klassificera och jämföra begreppen minst och flest antal osv. 
Därefter blev det fri lek med spel och pussel och lek i dockrummet. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar