tisdag 19 april 2022

Tisdag 19/4 Barnens delaktighet och inflytande


Fjärilarna har börjat med veckans bok/ spel/ pussel. Där barnen i tur och ordning kommer få möjlighet att ta med sig något till förkolan och visa sina andra kompisar.  Barnen kommer ha möjlighet att leka och undersöka det som hämtas hemifrån.





 Barnen började sin dag ute på gården. Det var mycket sandbakning idag då barnen gjorde kakor och tårtor. Barnen nämnde även att det lagas köttbullar. I den stora hinken.


I sandlådan hittade barnen lite pinnar, stenar och annat skoj som barnen samlade på. Pinnen som barnen hittade blev en fin sked som man kunde blanda med och göra prickar med.



Cyklarna fick vara ute idag med i det fina vädret. Barnen cyklade på dem små och dem stora cyklarna. Barnen fick hjälpa varandra genom att skjutsa kompisen.


Barnen ville balansera idag, barnen provade att balansera själva men även med lite hjälp. Barnen fick ta små steg och stora steg, hoppa från en stor sten, till en annan stor sten.

Barnen sprang upp för kullarna och ner igen, tillslut blev kullen en stopp plats där man hade picknick när man var lite trött. Barnen vilade och åt lite låtsas äpple och banan på kullen för att få mer energi att springa ner för kullen.



När barnen hade kommit in igen var det dags för en liten samling innan maten, barnen sjöng tillsamman med fingerdockorna. Det blev låtarna en elefant balanserade, 2 små apor hoppade i sängen och blinka lilla stjärna.


Därefter fick barnen berätta vad dem gjort under påsken. Barnen berättade att dem fick massor av godis, choklad ägg och en choklad hare. Någon annan fick lite påsk kläder och godis lotter. En kompis berättade att mormor var påsk hare.



Idag började även barnen på nästa kapitel i projektboken. Barnen är klara med den gula dörren och barnen har påbörjat på den vita dörren. Den vita dörren leder till de 5 björnarna.



Veckans hjälpreda fick följa med och hämta den goda maten, idag blev det panerad fisk med kokt potatis. Till det serverades sås och grönsaker.



Under uppevilan blev det högläsning för barnen. Som sedan övergick till tittläsning, där barnen kunde kolla igenom boken och prata om vad barnen ser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar