onsdag 1 april 2020

Onsdag 1/4 April April jag kan lura dig

Idag är det det 1: a april kompisar. En ny månad. Då får man lura varandra så mycket som helst. Men man måste säga att man luras så man vet.
Tomten gick precis här utanför fönstret, och alla barnen vänder sig om mot fönstret vid frukosten. April April jag kan lura dig vart  jag vill. Var det verkligen tomten? Jag sa ju att man fick luras idag.


Efter frukosten vill de äldre barnen  öva på siffror och bokstäver med magnetiska tavlan. Tillsammans tar vi fram i röda, gula och gröna siffrorna och bokstäverna och lägger i resp färgad skålarna.

 P,  som i min farfar Peter.

 V hittar vi också och W som i min bror Wille. Siffror övas också och barnen saknar siffran 4.
 Barnen har varit ute och bakat några sandkakor. Det är en fuktig och superbra sand till fasta fina kakor. Det görs kakor från den blåa kakformen,  stora bilformen och en form av en ko. Vi sjunger  bla sången  "vi har fått en konstig ko...."
Barnen har cyklat också, tar sig runt gården med cyklarna, till mångas favorit.

 Samling från samlingskorgen som inleder med samlingssången där vi tar varandras händer.

 Barnen tar dagens väderbild, först tycker barnen  att det är regnbilden som ska fram. Men det har regnat under natten och sedan blir det bilden med moln.

 Barnen sjunger några sånger från korgen bla alla varianter om spindeln, fem små apor som läggs fram på en platta som gungar det blir en gungande säng. Vid ramsan övar barnen siffersymbolen med fingrar och även träningssymbolen osv. Tillsammans ser vi den visuella subtraktionen.  Barnen  sjunger och gör rörelser.

 Barnen avslutar samlingen med vänskapssången.
 Barnen har ätit tomatsoppa, hembakat creme fraiche och mjölk.
Natti natti kompisar och Babblarna som "tar en liten lur".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar