Hoppas ni alla har haft en skön påsk även om det har varit lite annorlunda. Kanske har ni varit vid skogen eller havet och fått vila och njuta.
Barnen berättar att de har gjort fågelbajs av sand och vatten. Och ormgodis och bajsgodis av påskharen . Låter otroligt!
En uppställd stubbe i sandlådan blir ett sandbord. "Baka baka kaka vem kan kakan smaka?"....Matlagning vid sandlådan med mycket vatten och sand. Det är en Babbasoppa med en liten gubbe, berättar en flicka.
Barnen gör mycket soppa, enda upp till kanten.
Barnen ska få känna sig delaktig och få inflytande i förskolan. Därmed även de yngsta ska få kunna stå vid lådan och ta vad man vill ha. Eller bara stå och känna och upptäcka sig fram med olika saker.
Teknik är så mycket under barnens förskolevistelse. Som till exemplen vid bygg- och konstruktion, måltiden äta med kniv och gaffel el dela med kniv. När barnen bakar kakor i sandlådan, cyklar osv. Men det är också att experimentera och tänka och få ge hypoteser för vad man tror ska hända och ske. Här idag har vi 6 ägg. Vad kan vi göra med dessa? Många kontroll räknar äggen. För det är väl 6 ägg för alla. Vad händer? Om man har ett vattenglas, en tyngre platta ovan på dvs kartongplatta och en toarulle och överst ett liggande ägg. Och sedan puttar till kartongplattan. Barnen gissar och säger ägget går sönder, det välter mm. Barnen är exalterade och vi räknar på 3, 1, 2,och 3.
Och ägget hamnar i glaset med ett plask! Stort tjut och mycket glädje av barnen. Så megahäftigt som något äldre barn uttrycker sig. Vi provar med en högre rulle dvs hushållsrulle och vi gör det med fyra glas samtidigt.
Barnen har ätit lax och potatisgratäng med grönsaker bla en grönsak som rullar. Vad heter den nu igen? Oliver mmm såå gott!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar