Dessa upphittade naturmaterial förs ner i röret. Då var det svårt att få upp sakerna. Barnen lyfter därför upp röret och kommer därför lättare åt sakerna.
Cyklar gör barnen som vanligt, kör runt gården upprepande gånger. Fast i dag har ett av våra äldsta barn snygga spindelmans vantar. Funkar hur bra som helst.
Ett av de yngsta barnen hittar bär och pinne. Pinnen blir plötsligt en penna, som man kan rita olika mönster med hjälp av streck på olika håll.
Ny medtagen bok från barnen som barnen "titt- läser" en stund inna maten. Det är en arg fröken säger barnen, och visar upp henne från boken. I boken finns det många kanelbullar, faktiskt ett helt uppslag och barnen lotsar att de äter upp alla bullarna.Barnengruppen delas och några sitter med lärplattan och lyssnar på en saga av Stina Wirsén via en qer- kod. Sedan sjunger de några valfria sånger från bildstödsmallen. Där barnen ser bilder och därmed för fram sin önskan om val av sång. Några har experiment med stor och små behållare i glycerol.
Den lilla behållaren syns inte längre i den stora behållaren. Ja lite magiskt va!
Detta ser ut som vatten men är ett ämne som finns i tvål, som vi har när vi tvättar oss.
Andra gruppen ska också få uppleva och iaktta detta experiment.
Efteråt vill barnen sjunga lite från sångkorgen. Tillsammans inleder vi med samlingssången och tar våra händer. Därefter får barnen ta upp saker från korgen. Det blir sången och rörelserna till krokodilen, spindeln och ramsan med aporna. Barnen är aktiva med i ramsan då minskad antal apor förs fram.
Först lägger barnen fram aporna i träningssymbolen,5.
Barnen räknar hela tiden antal apor. Flera barn vill visa upp sina kunskaper.
Det finns tåg nära oss på golvet. Därför sjunger vi sången "tinge linge tåget går ut i vida världen"..... Tåget kör fram till resp barn så alla får bekräfftas.
Slutar med kompissången. Där någon ger en kompis en kram.
Barnen har ätit fiskgratäng med grönsaker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar